När ett av världens största containerfartyg i en vecka blockerade sjötrafiken i Suezkanalen gjorde det statliga ryska företaget Rosatom reklam för en alternativ rutt (norra ishavsrutten) samtidigt som man gjorde sig lustiga över incidenten i en numera borttagen tweet.
Två dagar efter grundstötningen strax ovanför Suezkanalens södra inlopp, då containerfartyget Ever Given fortfarande blockerade all trafik i kanalen och arbetet med att få loss fartyget var i full gång – då gjorde det statliga ryska bolaget Rosatom en udda marknadsföringsinsats:
I bland annat mejlutskick till medier gjorde företaget reklam för det man beskrev som en alternativ rutt istället för att korsa Suezkanalen – Norra Ishavsrutten längs Rysslands norra kust.
I inlägg på sitt Twitter-konto länkade Rosatom till sitt eget nyhetsbrev och en artikel om Norra Ishavsrutten samt länkade till ett filmklipp som gjorde sig lustigt över incidenten med containerfartyget i Suezkanalen.
Nu, några dagar senare, är tweeten med länken till filmklippet borttagen från Rosatoms Twitterflöde.
Rosatom, som ansvarar för driften av den ryska kärnkraftsindustrin och även bygger och säljer kärnkraftverk, sköter på den ryska statens uppdrag också upprätthållandet av farleden genom Norra Ishavet. För detta ändamål har bolaget en flotta av bland annat atomdrivna isbrytare.
BILDEN T H: Statliga ryska bolaget Rosatoms numera borttagna tweet, där man gjorde reklam för Norra Ishavsrutten (som bolaget håller öppen) samt gjorde sig lustig över incidenten i Suezkanalen.