Den 1 februari var det premiär för Stena Lines nya linje mellan Nynäshamn och finska Hangö. Inledningsvis sker tre avgångar i veckan med fartyget Urd.
En liten grupp gäster från näringslivet och politiken närvarade vid invigningsceremonin den 1 februari för Stena Lines nya färjelinje på Östersjön.
Fartyget Urd lämnade då hamnen Stockholm Norvik i Nynäshamn för att sätta kurs mot Hangö sydväst om Helsingfors.
Daglig förbindelse i maj
Till en början avgår alltså Urd tre gånger i veckan mellan respektive destination. I början av maj kommer det dock att finnas en daglig förbindelse mellan de bägge hamnarna — då sätts nämligen även systerfartyget Stena Gothica in på linjen.
Den nya linjen är det senaste steget i Stena Lines ambition att utöka sin position i Östersjöområdet. Enligt rederiet ska rutten möta den ökade efterfrågan från fraktkunder på transporter över Östersjön och vidare.
— Med Urds avgång till Finland, täpper vi igen en lucka i vårt transportnätverk. Den nya linjen är primärt ett resultat av den dialog vi har haft med våra kunder och den efterfrågan vi mött från marknaden, säger Johan Edelman, marknadschef Norra Östersjön Stena Line, i ett pressmeddelande.
Trailrar, containrar, specialtransporter
Fartygen Urd and Stena Gothica har vardera en kapacitet på 1 600 lastmeter och 186 passagerare. De kan frakta såväl traditionella trailers med eller utan dragbil som containrar, specialtransporter och intermodala enheter som anländer via järnvägen.
Överfartstiden Nynäshamn-Hangö är 12 timmar.
— Det är ett enkelt och tydligt upplägg med fokus på godstransporter, med syftet att etablera en ’flytande bro’ mellan Mälardalsregionen och södra Finland, säger Johan Edelman.
”Starka intermodala förbindelser”
Fredrik Lindstål (C), ordförande för Stockholms Hamn AB, kommenterar den nya linjen från Stockholm Norvik enligt följande:
– Hamnen har starka intermodala förbindelser med övriga Sverige både med väg och järnväg och har kortare avstånd till farleden än någon annan hamn på östkusten. Det är en succé att vi tillsammans kan växa med en helt ny linje mellan Sverige och Finland, säger Fredrik Lindstål.