Första kombitåget till Stockholm Nord i Rosersberg ankommer i december. Det är tyska Spedition Bodes tåg från Lübeck med 36 trailrar, med bland annat dagligvaror till bland annat Lidls stora centrallager. Tåget ankommer tre gånger i veckan till att börja med.
Tyska Spedition Bode blir först med att gå med kombitåg till Stockholm Nord. Någon gång i december är det dags.
– Så ser planen ut idag säger Stev Etzrodt som är försäljningschef för intermodala transporter på företaget. Kombitåget går från Lübeck tre gånger i veckan med 36 trailrar och eventuellt några containrar. Tåget tar vägen över Hamburg, Danmark, broarna över Bälten och Öresund. I Helsingborg sker av- och pålastning av delar av lasten. Sedan dras tåget upp till Stockholm Nord.
Lidl som har sitt centrallager i Rosersberg är en stor kund till speditionsföretaget. Men Stev Etzrodt betonar att man har last från ytterligare företag på det norrgående tåget. Utöver dagligvaror är det exempelvis andra konsumentprodukter och möbler.
Returerna till Tyskland är väl fyllda. Det är exempelvis papper, massa, sågat timmer samt en del livsmedel. En del av trailrarna som lastas av tåget kommer att köras med bil upp till Hallstavik och Gävle.
Tåget ankommer till Stockholm Nord på måndagar, onsdagar och fredagar. De lastas om och går i retur samma dag. Det finns planer på att öka frekvensen till en daglig förbindelse. Men det är något man tänker sig på sikt, säger Stev Etzrodt utan att specificera vad ”på sikt” innebär.
Vem som får uppdraget att dra tåget är ännu inte klart. Tx Logistik var vidtalat, men har blivit av med sitt svenska tillstånd. (Se Omedelbart stopp för Tx Logistiks tåg) Rushrail som tagit över en del av Tx Logistiks uppdrag är inte aktuell eftersom det handlar om tågdragning genom både Tyskland och Danmark enligt Stev Etzrodt.
Idag går Spedition Bode med ett tåg från Lübeck till Årsta kombiterminal i södra Stockholm tre gånger i veckan. Det tåget fortsätter att gå, men en stor del av lasten flyttas över till Stockholm Nord-tåget. Det är ett ”öppet tåg” som Spedition Bode delar med andra speditionsfirmor. Tåget till Stockholm Nord är endast avsett för gods från speditionsfirmans kunder.
Yilports nya stora kombiterminalen Stockholm Nord i Rosersberg invigdes i september i år. Då var de stora portalkranarna på plats. Sedan dess har utrustning och inpasseringsportar har trimmats in. Samtidigt har personalen utbildats, enligt Per Granquist, marknad och försäljning, på Stockholm Nord.
Mats Udikas