Logistikproblemen till följd av nedstängningen av Shanghai kvarstår, även om det finns tecken på en begynnande återhämtning.
Covidnedstängningen av den kinesiska mångmiljonstaden Shanghai har pågått sedan början av april och haft en massiv påverkan på såväl tillverkningsindustrin i regionen som kapaciteten i hamnen — som är världens största.
Enligt sajten The Loadstar har förseningarna i fraktkedjan sänt ”chockvågor” genom de globala logistikkedjorna.
Hundratals fartyg på kö
Logistikproblemen beror dels på att fabriker tvingats reducera sin kapacitet, dels på att det saknas personal inom transportsektorn — inte minst i hamnen. Detta har fått till följd att ett stort antal fartyg har tvingats ligga för ankar utanför hamnen: i slutet av april uppgavs närmare 500 fartyg vara fast utanför Shanghai.
Hur länge covidnedstängningen kommer att pågå är ännu oklart, men enligt The Loadstar finns det tecken på att logistikkedjan ändå kan vara på väg att stabiliseras. Fraktvolymerna i Shanghais hamn uppges att ha varit stabila under den första veckan i maj, även om genomflödet fortfarande är 22 procent lägre än före nedstängningen.
Även väntetiden för exportgodset ut från Shanghai har minskat något sedan det var som värst den 22 april, och ligger nu i genomsnitt på 6,4 dagar.
Sedan mitten av april har dessutom de kinesiska myndigheterna tillåtit drygt 600 större företag att återuppta sin tillverkning, däribland SAIC-Volkswagen och Tesla Gigafactory.
Långvariga effekter
Enligt finansföretaget Plante Moran väntas Shanghai gradvis öppna på nytt i mitten av maj, samtidigt som effekterna på den industriella logistikkedjan väntas fortgå in i juni och möjligen också juli.
Plante Moran anser samtidigt att det blir en ännu större utmaning för de globala fraktkedjorna när Shanghai väl har öppnat igen. Orsaken är att efterfrågan på internationella frakter då väntas öka kraftigt till följd av gods som i nuläget är fast i hamnterminaler och lagerbyggnader.