
Den som ofta lastar metallskrot in i standardcontainrar är i målgruppen för Mislide, från nyazeeländska företaget A-Ward. Chauffören som hämtar skrotet ska ofta inte behöva mer än fem minuter på plats, lovar tillverkaren. Lösningen går att använda även för annan torrbulk.
På en återvinningsstation eller motsvarande står en särskild lastningscontainer (röd i bilden) där metallskrot slängs kontinuerligt. Den är försedd med våg så att det går att se när viktgränsen för lastbilstransport är nådd. Denna lastningscontainer är aningen mindre än en standardmässig fraktcontainer på 20 eller 40 fot, så att lastningscontainern helt kan föras in i fraktcontainern.
Lastbilen som ska hämta skrotet har en fraktcontainer på sitt flak. Denna öppnas bakåt, så att den skrotfyllda lastningscontainern kommer in i den när bilen backar. Till slut når bilen till en sorts släde (svart i bilden). Släden fästs vid bilen, så när bilen kör framåt igen drar den med sig allt skrot. Nu är lastningscontainern tömd, och släden skjutsas tillbaka medan lastbilsföraren stänger sin fraktcontainer och åker iväg.
Det nyazeeländska företaget A-Wards system Mislide innebär att metallskrot inte behöver hällas mellan containrar i höjdled, med de risker som det bland annat innebär för att containrar ska bucklas av fallande gods. Hela processen kan styras med fjärrkontroll, från ett avstånd med säkerhetsmarginal.
I direkt anslutning till systemet Mislide går det även att hänga på en maskin som pressar ihop skrot till balar vars bredd och höjd motsvarar containerns. På så viss kan varje hämtning omfatta maximal last.
Någon som har låtit sig imponeras av lösningen är SSAB, som har levererat det tåliga stål som ska göra systemets ytor tåliga mot påfrestningarna från godset. Det svenska stålföretaget har nominerat sin kund som en av tre kandidater till det årliga priset Swedish Steel Prize.