Carrier Transport har sagt upp avtalet som operatör av Årsta kombiterminal, och efterträds vid nyår av Väte Trafik.
– I vissa delar av kontraktet med Jernhusen har vi nog fått bättre villkor än vad Carrier och Logent har haft, säger Väte Trafiks vd Conny Jonsson till Transportnytt apropå föregångarnas snabba reträtter.
I stockholmska Årsta har Väte Trafik hittills skött järnvägsväxlingen på Carriers uppdrag. Väte Trafik ingår i en koncern ägd av tre personer som alla arbetat på SJ i mellan 24 och 30 år. I den bedrevs under 2010–2014 växling och terminaltjänst av skånska pågatåg för Arriva. Systerbolaget Väte Consulting AB omsatte så 39 miljoner kronor på 28 anställda år 2013.
Transportnytt har tidigare skrivit om de snabba operatörsbytena vid Årsta kombiterminal. Anläggningen ägs av Jernhusen, som investerat hundratals miljoner kronor i den, inte minst i de blickfångande portalkranarna. 2012 skrevs kontrakt med Logent som operatör, tänkt att gälla till 2020, men oenighet om hyresnivån ledde till att Logent gav upp 2014.
Då kom åkeriet Carrier in, som operatör både av kombiterminalen och en terminal för crossdockning på området. Före sommaren i år beslutade Carrier att släppa crossdockningen, som övergår till Mertz, och nu står det alltså klart att även kombiterminalen lämnas åt en ny operatör – den tredje på mindre än fem år.
Väte Trafiks vd Conny Jonsson framhåller att han inte har inblick i hyreskontrakten som Logent respektive Carrier har verkat under, men tror att Jernhusen har behövt ta intryck av att två operatörer gett upp så snabbt.
– Ja, Jernhusen har nog tänkt om. De vill ju ha en levande terminal, säger Conny Jonsson.
– Kontrakten blev nog lite för dyra för Carrier. Vi har bollat det mycket med Jernhusen för att nå fram till en situation med båda som vinnare. Det behövs för staden, och nu har vi ju konkurrens av kombiterminalen i Rosersberg.
Väte Trafiks precisa planer inför sitt övertagande kommer att mejslas ut under hösten.
– Vi måste justera såväl personalen som materiel och fordon. Det händer så mycket så jag kan inte svara exakt på hur det kommer att se ut.
Alexander Kristofersson