Hos fler och fler företag går wellförpackningen för transport från att vara något man bara köper och packar i, till att ses som en produktkomponent värd att utveckla. Ericsson hör sedan åtta år till föregångarna.
– Vi har uppdraget att designa in den lägsta totala kostnaden för förpackningen. Om den ska flygas så blir vikten viktig. Vi vet vad flygkostnaden är per kilo och kan väga det mot det högre priset för en lättare förpackning, säger Mats Lundgren, chef för Ericssons 13 personer starka koncernfunktion för förpackningsutveckling.
I en artikel i Transportnytt nr 7-2016 beskriver han hur Ericsson arbetar med förpackningsutveckling. Hans grupp på koncernnivå agerar rådgivare åt affärsenheterna världen över. Dessa enheter i sin tur är de som ansvarar för sina förpackningar. När en Ericssonprodukt utvecklas hos dem hanteras förpackningen som en produktkomponent bland andra, så produkten kan inte godkännas för tillverkning innan det står klart vad den ska packas i. När förpackningen bestäms tas det hänsyn till alla förpackningsrelaterade kostnader, inte alls bara själva priset för lådan. Ofta specialutvecklas emballaget för produkten. En välskuren förpackning kan ge lägre fraktkostnader och färre skador, ta mindre lagertutrymme och ge mindre miljöpåverkan – och ändå i många fall få ett lägre inköpspris.
– Även Ericsson har inköpare som ska pressa priset hos leverantörerna, men de gör det på lösningar som först har specificerats för att vara effektiva ur totalkostnadsperspektivet, säger Mats Lundgren.
Hos tillverkarna av wellemballage märker man ett ökande intresse från kunderna för att utveckla transportemballagen, med hänsyn till hanteringen och kostnaderna i alla transportled. Det bekräftar Fredrik Stensson, ansvarig för wellförsäljningen på Stora Enso Packaging, såväl som Niclas Strand, konceptansvarig för tillverkaren DS Smiths kundinriktade utvecklingsavdelningar i Europa.
– Fler och fler får upp ögonen för att man inte ska behandla förpackningen som en stapelvara utan har mycket pengar att tjäna, säger Niclas Strand.
Som illustration av vad förpackningsutveckling kan innebära framhåller Stora Enso sitt resultat av ett ambitiöst projekt kring förpackningen av en kökslåda som tillverkas i stor volym. Botten lades i en separat del, ramen demonterades och dess delar lades i hög mot bara ena halvan av botten. Genom att satserna läggs parvis omlott får flera förpackningar plats på den höjd som krävdes tidigare. Förpackningslinjen gjordes mer automatiserad, och slutkundens källsortering underlättades genom att den tidigare använda plasten togs bort. Förpackningens volym minskades 38 procent, och 60 procent fler lådor fick plats i varje lastbil.
Transportnytt 7-2016 kan beställas från vår prenumerationsavdelning eller köpas som e-tidning.
Alexander Kristofersson