Initiala försök pekar mot 100 mils räckvidd — med endast vattenånga som utsläpp.
Lastbilstillverkaren Scania är tydliga med att batterielektriska transporter förblir kärnan i företagets strategi för hållbara transporter. Samtidigt strävar man efter att hålla sig samtidigt i framkant vad gäller andra teknologier och kombinationer.
Under ett nytt forskningsinitiativ inom företagets Pilot Partner-program har man därför nyligen presenterat sitt samarbete med norska logistikaktören Asko Norge AS, där man testar vätgasdrivna bränslecells-lastbilar i faktisk drift.
Syftet är att utvärdera teknikens prestanda, driftsduglighet och kommersiella potential.
Genom att kombinera Scanias etablerade el-drivlineteknik med vätgassystem har Scania och Asko initialt konstaterat att lastbilarna kan nå räckvidder på upp till 1 000 kilometer per tankning, med endast vattenånga som utsläpp.
– Genom att testa i verkliga transportmiljöer lär vi oss vad som fungerar bäst i praktiken och hur vi kan påskynda utvecklingen, kommenterar Tony Sandberg, Head of Scania Pilot Partner.
Scania Pilot Partner etablerades 2021 och är Scanias dedikerade samarbetsplattform för innovation med utvalda kunder. Inom programmet utvärderas och testas en rad olika tekniker och metoder: från batterielektriska lösningar — som enligt Scania förblir företagets strategiska fokus — till förbränningsmotorer med räckviddsförlängare och nya alternativ som vätgasbränsleceller.







