Startar nytt samriskbolag som ska underlätta övergången till ellastbilar.
Lastbilstillverkaren Scania har ihop med tyska Sennder Technologies GmbH startat ett joint venture-bolag. Det nya bolaget heter Juna, är baserat i Berlin och syftar till att förenkla skiftet till eldrift på den tunga lastbilssidan — något som ska ske genom en “pay-per-use”-modell för elektriska lastbilar.
I korthet sägs “pay-per-use”-modellen vara ett helhetserbjudande som inkluderar elfordon, reparation, underhåll, försäkring, digitala tjänster och analystjänster. Transportföretag som ansluter till modellen uppges dels få tillgång till lösningar med ellastbilar, dels få en garanterad intäkt via Senders digitala plattform där små och medelstora transportföretag kopplas ihop med stora speditörer.
Bakgrunden till företaget ligger i det faktum att elektriska lastbilar i nominellt värde är två till tre gånger dyrare än motsvarande diesellastbilar. De bägge samriskparterna uppger att man med nya modellen vill ”ta bort risker förknippade med övergången till elektriska lastbilar”, och man tror att Juna på så sätt kommer att ”spela en avgörande roll för att minska koldioxidutsläppen och snabba på övergången till lågutsläppstransporter”.
– Juna är resultatet av ett samarbete mellan två företag med kompletterande expertis inom elfordon och digital logistik, vilket kommer att påskynda övergången till elektrifierade tunga transporter, kommenterar Gustaf Sundell, SVP och Head of Ventures and New Business på Scania.