Från och med i slutet av januari börjar SCA Logistics göra veckoanlöp i Oxelösund med roro-last från London och Rotterdam. Samtidigt avslutar man containertrafiken till Stockholm och ökar kapaciteten på sin linje mellan Rotterdam och St Petersburg.
SCA Logistics roro-linje med de specialbyggda fartygen Obbola, Östrand och Ortviken kommer att börja anlöpa hamnen i Oxelösund från och med slutet på januari. Fartygen är specialbyggda för roro-laster på så kallade kassetter och i containrar.
Med veckoanlöpet i Oxelösund öppnas en ny transportväg för containrar och roro-laster från London och Rotterdam till Mälardalen och sydöstra Sverige. Samtidigt kommer man inte längre att anlöpa Stockholm på sträckan Rotterdam – St Petersburg, som trafikeras av konventionella containerfartyg.
– Genom att gå direkt från Rotterdam till St Petersburg, så ökar vi vår container-kapacitet till St. Petersburg och den ryska marknaden. Vi har sett en stadig ökning av flödet av gods i container till St Petersburg, säger Magnus Svensson vd i SCA Logistics i ett pressmeddelande och konstaterar att det också förkortar ledtiderna.
SCA:s roro-linje anlöper hamnarna London, Rotterdam, Sundsvall, Husum och Umeå två gånger i veckan. Linjen gör sedan några år tillbaka veckoanlöp i Helsingborg, och nu tillkommer alltså veckoanlöp i Oxelösund.
SCA Logistics tillhandahåller omfattande sjö- och landtransporttjänster både till Europa och delar av övriga världen. Företaget driver ett nätverk av terminaler på strategiska platser i Europa.