Sandahls Goods & Parcel lämnar Schenkers transportnätverk redan i slutet på september i år, istället för vid årsskiftet. Sandahls har redan byggt upp en egen säljorganisation genom att rekrytera från branschen.
I slutet på mars i år kom beskedet att DB Schenker Sverige hade sagt upp sitt transportavtal med Sandahls Goods & Parcel, den största inrikestransportören som inte är Schenker-ägd. Förklaringen var att Schenker hade sett över sitt linjenät och gjort en revidering av sin strategi.
– Det är helt frikopplat från den situation som covid-19 satt oss i, sa Mats Grundius, vd i Schenkers Sverigebolag enligt Svensk Åkeritidning.
Sandahls Goods & Partners är baserat i Värnamo, har 700 anställda och en omsättning på 1,8 miljarder. I transportföretaget finns bland annat järnvägsbolaget Real Rail och man driver en stor kombiterminal i Göteborgs hamn. Sandahls Goods & Partners har nu byggt ut sin marknadsorganisation kraftfullt och tillsatt en ny säljchef säger företagets vd Johan Ebefors.
Den nya säljchefen är Per Gustavsson som tidigare var platschef hos Dachser i Jönköping. De fem regionsäljarna är Jan-Erik Nilsson (tidigare Schenker), Patrik Theander (internrekrytering), Henrik Ståhlberg (tidigare Tebeco), Ulf Blomquist (tidigare vd Sävsjö Transport) och Fredrik Linnér (Malmö LBC) Som sälj- och marknadskoordinator har man anställt Kristina Brosjö från Bring Frigo.
Schenker hade planerat att bryta samarbetet från årsskiftet. Men Sandahlsbolagen vill börja agera på egen hand och lämnar Schenkers nätr tre månader tidigare:
– Vi behöver agera skyndsamt och kraftfullt för att säkra vår verksamhet. Vi väljer att påskynda processen för att kunna ta hand om varuägare som vill ansluta sig som kunder, kommenterar Thord Sandahl, koncernchef och ägare till Sandahlsbolagen.