Stark efterfrågan på multimodala transporter gör att Samskip Multimodal ökar antalet rundturer på tågpendeln Duisburg-Katrineholm.
Fram tills nu har transportföretaget Samskip Multimodal kört 5-6 rundturer i veckan mellan tyska Duisburg och Katrineholm, men från och med april har ytterligare två rundturer i veckan tillkommit.
— Orsaken är att vi ser ett starkt ökat intresse för intermodala tåglösningar. Dels tror vi att det beror på miljöperspektivet, där allt fler kunder faktiskt tänker på sitt klimatavtryck, dels beror det nog också på en sådan enkel faktor som att dieseln har blivit så extremt dyr, säger Martin Olivensjö, som har titeln inside sales executive och arbetar som säljare hos den svenska grenen av Samskip Multimodal.
Tågpendeln mellan Duisburg och Katrineholm kör via Öresundsbron och tar mindre än ett dygn från terminal till terminal. Såväl den tyska som svenska terminalen har flera spår som är över 700 meter långa, vilket innebär att de ta kan emot tåg med dagens maxlängd och på vardera tåg kan lasta på 42 trailrar eller 45-fotscontainrar.
Förutom Katrineholm har Samskip Multimodal tågpendlar till Malmö, Nässjö och Falköping.
— Ut från Katrineholm fraktar vi allt från automotive-gods till exportindustrivaror som papper, virke och metall. Även till Katrineholm kör vi en hel del råmaterial till såväl fordonsindustrin som andra industrier, men också mycket till dagligvaruhandeln, inte minst drycker. Vi fraktar också en hel del möbler till Katrineholm, säger Martin Olivensjö och berättar att man för de två nya veckovisa rundturerna till och från Katrineholm har inlett ett samarbete med den italienskägda tågoperatören TX Logistik, vars svenska huvudkontor återfinns i Helsingborg.
— Samskip som koncern samarbetar sedan tidigare med TX Logistik, men för våra svenska tågpendlar blir det här ett nytt samarbete, där det enkelt uttryckt handlar om att vi äger tågen medan TX Logistik äger loken och alltså levererar just den tjänsten åt oss, säger Martin Olivensjö.
Läs mer om Samskips utökade tågtrafik mellan Duisburg och Katrineholm i Transportnytt nr 5!