Nya underhållspengar till trots … När Näringslivets Transportråd läser regeringens budgetproposition inför 2016 fastnar det främst vid vad det ser som spretigt och försvårande. ”Att transportpolitiken drar åt så olika håll försvårar tillväxt, välfärd, hållbarhet och konkurrenskraft”, skriver Transportrådet.
Näringslivets Transportråd kan ses som de stora varuägande företagens röst i infrastrukturpolitiken. Efter publiceringen av regeringens budgetpropp på måndagen formulerar sig rådet skarpt om vad det ser som ”okoordinerade höjningar av skatter och avgifter som negativt påverkar näringslivets och Sveriges konkurrenskraft”.
I en kommentar listar transportrådet en rad avgiftshöjningar och kostsamma regler som transportörer drabbas av: svaveldirektivet för sjötransporterna, växande punktskatter på bensin och diesel framöver, höjda banavgifter och ny vägslitageskatt. Det står i strid mot regeringens egna ambitioner att främja tillväxt och välfärd, anser Transportrådet, som dock ser positivt på att de årliga 1,24 miljarder kronor per år som aviserats sedan tidigare för järnvägsunderhåll nu kompletteras med ytterligare 200 miljoner kronor om året för underhåll av spår och vägar på landsbygden.