Den sedvanliga nedgången för näthandeln i juli månad uteblev i år, visar Post Nords siffror.
I samband med semesterveckorna under sommaren ser Post Nord i normala fall en nedgång i näthandeln, men årets julimånad var ett undantag. I juli i år hade näthandeln vuxit med 45 procent jämfört med samma månad 2019.
Detta visar Post Nords rapport E-barometern för juli månad.
77 procent av dem som hade handlat de senaste 30 dagarna hade e-handlat, vilket är tio procentenheter högre än samma månad 2019. Liksom tidigare corona-månader är det många som har e-handlat dagligvaror på nätet under juli. Produktkategorin växte med hela 200 procent baserat på konsumenternas självuppskattade köp. Även kategorin sport och fritid växte kraftigt – med 63 procent.
– Inte minst ser vi att en betydligt större del av befolkningen har e-handlat under juli i år och det har såklart att göra med att långt fler spenderat semestern i Sverige. Den effekten var att vänta. Vi ser också att man har e-handlat för mer pengar per person, vilket hör samman med att dagligvarorna växt så kraftigt, säger Carl-Fredrik Teder, e-handelsanalytiker på PostNord.