Containerfartyget Ever Givens knappt veckolånga blockering av Suezkanalen efter grundstötningen kostade den egyptiska staten stora pengar, som den nu kräver fartygsägaren på för att släppa iväg fartyget igen.
– Fartyget kommer vara kvar här fram tills att utredningarna är klara och ersättning har betalats, sade den egyptiska kanalmyndighetens ordförande Osama Rabie, till egyptisk statlig tv, rapporterade The Wall Street Journal i början på april dagarna efter att containerfartyget Ever Given lossats från grundstötningen och Suez-kanalen kunnat öppnas för trafik igen.
Den egyptiska kanalmyndighetens ordförande Osama Rabie har tidigare sagt till medier att man kommer att kräva fartygets ägare (företaget Shoei Kisen Kaisha Ltd) på en ersättning på motsvarande cirka 8,5 miljarder kronor för de kostnader och förluster som myndigheten uppskattar att fartygsincidenten orsakade.
Rederiet som kör Ever Given – Evergreen – har nu vänt sig till de företag som har gods ombord på fartyget om att vara med och betala, säger rederiets svenske representant Fredrik Hermansson till Sveriges Radio. Han tror att fartyget kommer släppas av kanalmyndigheterna inom några dygn.
Containerfartyget Ever Given körde den 23 mars, efter att ha kommit ur kurs på grund av kastvindar i en storm, fast i den östra kanalbanken i Suezkanalen strax norr om den södra mynningen under sin färd norrut mot Medelhavet.
Läs tidigare artiklar om incidenten:
Ryska statliga Rosatom hånade fartygsincidenten på Twitter