Totalt rullar cirka 600 00 lätta lastbilar på de svenska vägarna. Enligt Bilprovningen, som presenterat sin statistik för 2021, är skicket på fordonen alarmerande.
Under 2021 kontrollbesiktigade statliga besiktningsföretaget Bilprovningen drygt 90 000 lätta lastbilar, det vill säga transportbilar upp till 3,5 ton.
Av dessa hade närmare vartannat fordon (47,4 procent) brister.
Tre av tio underkändes
Vad värre är, så underkändes tre av tio lätta lastbilar (28,2 procent) underkändes med krav på efterkontroll. De hade alltså så pass allvarliga brister att fordonet inte får användas innan de är åtgärdade och kontrollerade på nytt.
I likhet med personbilar är de vanligaste bristerna hjulsystem, bromssystem och belysningssystem, men med fler anmärkningar. En förklaring till detta kan vara att lätta lastbilar används som arbets-/bruksfordon i tuffare miljöer och av flera förare.
Högsta andelen underkända lätta lastbilar hade Västernorrlands län med 52,5 procent. Lägsta andelen underkända hade Gotlands län med 38,5 procent.
”Andelen underkända alldeles för hög”
Samtidigt så finns det ljusglimtar i statistiken. Även om underkännandefrekvensen är hög så visar en jämförelse mellan Bilprovningens besiktningsstatistik 2020 och 2021 att andelen underkända lätta lastbilar sjönk med 0,8 procentenheter, från 48,2 till 47,4 procent.
— Det är positivt att underkännandegraden har minskat, men andelen underkända är alldeles för hög och påvisar ett fortsatt behov av regelbunden kontrollbesiktning för att hitta och åtgärda fel i syfte att bibehålla säkra fordon och en trygg trafikmiljö, säger Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen, i ett pressmeddelande.