Den pågående pandemin innebar inget hack i kurvan för godsflödena till och från Umeå hamn och kombiterminal – tvärtom.
Siffror från Umeå hamn och NLC kombiterminal visar att mängden gods till och från regionen ökade under 2020.
– 2020 uppnåddes ett all-time-high avseende antalet hanterade lastenheter, TEU, via Umeå hamn och NLC kombiterminal. Detta är mycket glädjande och ett kvitto på att kommunens anläggningssatsningar är rätt, samt att mer och mer gods transporteras via järnväg och sjöfart, säger Daniel Rönnberg, marknadsstrateg hos kommunägda INAB (Infrastruktur i Umeå AB) som äger NLC Kombiterminal.
NLC kombiterminal, beläget i västra Umeå invid Botniabanan, drivs av Sandahls Goods & Parcel AB och har fokus på intermodala transporter till och från terminaler i södra Sverige. Terminalen invigdes 2010 och har varje år presenterat stigande godsvolymer.
För Umeå hamn pekar kurvorna också fortsatt upp. Både Wasaline och SCA Logistics som är stora godstransportörer slog nya rekord i antalet fraktenheter under 2020.