Så blir namnen på Renaults kommande nya eldrivna transportbilar.
Fordonstillverkaren Renault är på gång men en ny serie elektriska transportbilar.. De tre nya modellerna – Estafette, Goelette och Trafic – är resultatet av ett samarbete mellan Renault Group, Volvo Group och CMA CGM Group, genom det oberoende företaget Flexis.
Fordonen är byggda på den så kallade SDV-arkitekturen (Software Defined Vehicle) och erbjuder enligt fordonstillverkaren ”flexibilitet, uppkoppling och skräddarsydda lösningar för moderna affärsbehov”.
Serien kommer att tillverkas i Renaults fabrik i Sandouville, Frankrike, och lanseras på marknaden från 2026. Exakt när de kommer till Sverige är inte klart.
Här är några korta detaljer kring de nya fordonen:
Trafic E-Tech Electric
Trafic-modellen som lanserades 1980 och har sålts i över 2,5 miljoner exemplar kommer nu i en fjärde generation. Trafic E-Tech Electric ett kort framöverhäng och en förlängd hjulbas, vilket uppges ”maximera interiörutrymmet utan att kompromissa med smidigheten”.
Estafette E-Tech Electric
Den moderna versionen av Renaults Estafette från 1960-talet är enligt tillverkaren designad med stadens utmaningar i åtanke. Fordonet sägs vara ”kompakt men rymligt”, och med en längd på 5,27 meter och en bredd på 1,92 meter sägs den vara lätt att manövrera även i trånga gränder. Den 2,60 meter höga karossen möjliggör en ståhöjd på 1,90 meter inne i lastutrymmet.
Goelette E-Tech Electric
Den nya versionen av Goelette är inspirerad av Renault Goelette från 1956 och sägs kombinera ”styrka, anpassningsbarhet med elektrisk prestanda”. Goelette E-Tech Electric erbjuds i tre varianter — chassihytt, skåp och tippflak — och har en ”flexibel och öppen arkitektur som möjliggör skräddarsydda lösningar”.