Falkenklev Logistik bygger laddstation med plats för 22 el-lastbilar. Scania tillhandahåller laddutrustning och passar på att leverera fem batterdrivna lastbilar åt företaget.
Laddplatsen, som potentiellt kan ökas till att kunna ladda upp till 40 fordon samtidigt, uppges bli Sveriges största laddstation när den öppnar senare i år.
Förutom att laddplatserna ska användas av Falkenklevs el-lastbilar kommer de också att under dagtid bli tillgängliga för andra fordon. Dessutom kommer stationen ha möjlighet att ta emot laddningar av lastbilar som kör fjärrtransporter.
”Behövde göra något”
– Laddstationerna och solcellsparken är en idé jag haft i ett par år. För att bli mer hållbar, och på det sätt som dieselpriserna stiger, var det tydligt för mig att vi behövde göra någonting. Vi har bestämt oss för att elektrifiera vår fordonsflotta. Elen kommer från solkraft, vilket gör den 100 procent förnybar. Det är ett stort ögonblick för oss, säger Falkenklev Logistiks vd Victor Falkenklev, i ett pressmeddelande.
Laddstationen i Malmö kommer att tillhandahållas av den finska tillverkaren Kempower och levereras av Scania. Även företaget Soltech Energy Solutions är delaktigt i projektet, och ska dessutom uppföra en 1,5 hektar stor solpark i Perstorp åt Falkenklev.
Falkenberg betalar hälften
Projektet är delvis finansierat av Naturvårdsverket, som står för hälften av de 18 miljoner kronor det kostar. Falkenklev Logistik betalar resterade belopp.
Samtidigt levererar alltså Scania fem elektriska 4×2 Scanialastbilar åt Falkenklev. Karosserna är byggda av SKAB och kommer användas av åkeriet under deras distributionsuppdrag i Skåne.
– Att bidra med våra e-mobilitetslösningar till ambitiösa projekt är ytterligare bevis för den snabba utvecklingen av elektrifiering inom den tunga transportindustrin, kommenterar Fredrik Allard, Scanias chef för E-mobility.