Namnet Townstar är lite förbryllande då det antyder att detta är en stjärna i stadstrafik. Men på landsbygden då? Är den inte lika mycket stjärna där? Vi provar och ser!
Under årens lopp har jag kört en oändlig massa bilar från Nissan. Inte minst transportbilar och bland dem Nissan NV200 som sedan blev eldriven och fick namnet e-NV200.
Efterträdaren Nissan Townstar är en europeisk bil rakt igenom och byggs hos Renault i Frankrike där den också delar elbilsplattform med såväl Renault som Mitsubishi.
Självklart lämpar sig de mindre transportbilarna för storstäder där det ofta är korta körsträckor som gäller. Körs dessa också på el så är det ytterligare vinster som att trafiken blir tystare och luftkvaliteten blir bättre.
Stadsbil
Testbilen för dagen är Nissan Townstar som tagit fasta på just ordet stadsbil. Samtidigt har den helelektriska lilla transportbilen hamnat i ett getingbo där den är omgiven av en rad konkurrenter varav merparten verkar stöpta i samma form.
Bland dem återfinns Citroen ë-Berlingo, Fiat E-Dobló, Opel Combo-e, Mercedes e-Citan, Peugeot e-Partner, Renault Kangoo E-Tech och Toyota Proace City Electric.
I farstun står utöver dessa en handfull rivaler som vill in på marknaden. Bland dem kinesiska BYD T3 (vars systermärke är Maxus), nya Ford e-Transit Connect och syskonet nya eldrivna VW Caddy. Med dessa kommer det bli en garanterat hård fight om kunderna.
Funktionell design
Designen är inte så mycket att säga om utan den har fått sina linjer från Renault Kangoo, vilket även nya Mercedes Citan fått. Den vinner inget designpris trots ett eget nosparti, men det är en design som är funktionell vilket det ska vara i en transportbil.
Bakom ratten känns Townstar kvick och energisk. Ja, det är väl så gott som alla eldrivna bilar. Tittar man bara på accelerationssiffran 0 till 100 som är på 11,6 sekunder så är det inte mycket att skryta över men den är snabbare i de lägre hastigheterna och inte behöver jag bekymra mig om att växla. Det är bara gas och broms som gäller.
Eller snarare är det gaspedalen som gäller. Bromspedalen använder jag inte så mycket. Detta då bilen har motorbroms eller ”regenerativ broms” vilket betyder att då jag tar bort foten från gaspedalen så motorbromsas elmotorn och den energin återleds till batteripacken. Samma sak då jag sätter foten på bromspedalen.
Bra kvalitet
Inredning är hämtad från Renault Kangoo E-Tech som så mycket annat. Fingertoppskänslan på plaster och textilier har enligt min mening bra kvalitet.
Via pekskärmen och infotainmentsystemet kan jag köra/spegla mina appar från mobilen som jag vill utan något krångel. Men att hålla på och knappa på skärmen är inte tillrådligt. Det borde snarare vara förbjudet på samma sätt som det är förbjudet att hålla en mobiltelefon i handen.
Parkeringssensorer fram och bak anser jag är ett måste, inte bara i transportbilar. Men säkert ännu viktigare här då jag inte har någon innerbackspegel utan får förlita mig på de yttre speglarna och kamera fram och bak.
Naturligtvis har Townstar ett flertal förvaringsfack, däribland uppe på instrumentpanelen framför ratten med plats för en massa prylar. Det finns även fack i hyllan i taket ovanför vindrutan. Sedan så klart finns det plats i dörrsidorna.
Exemplarisk komfort
Kör- och sittkomfort är exemplarisk då jag kan justera sätet så det passar mig. Båda sätena är också höjdjusterbara och har sätesvärme som standard. Även ratten är justerbar i höjd- och längsled. Med det har jag full kontroll på instrumenten framför ratten och på pekskärmen med infotainment och navigation, som finns upp till utrustningsnivå Tekna som är den tredje och högsta utrustningsnivån. Pekskärmen bjuder också på sådant godis som parkeringskamera (ej standard) både fram och bak. Ett annat tillval är handsfree-parkering, men den finns bara i nivå Tekna.
Storleken har betydelse och att vara en liten transportbil gör den lättmanövrerad i stadstrafik. Batteriplaceringen under bilen gör att tyngdpunkten är låg och stabiliteten mycket bra.
Styrningen som naturligtvis har elservo är stabil på alla sätt.
Toppfart 130 km/h
Hjärtat i Townstar är en elmotor på 122 hk (90 kW) som får sin elektricitet från ett batteripack på 45 kWh. Det ger ekipaget en toppfart på 130 km/tim. Elmotor, batteri och så vidare är av samma typ som hos syskonbilen Renault Kangoo E-Tech, som även den har en räckvidd på 29 mil.
Laddar gör man genom snabbladdning där batteripacken blir laddad till 80 procent på 37 minuter eller genom en laddbox som då tar 8 timmar.
Två versioner av Townstar finns att välja på. Den korta modellen L1 som tar 3,3 kubikmeter där maxlasten då får väga 600 kilo, vilket säkert räcker till de flesta transporter skulle jag tro.
Den längre versionen L2 sväljer en kubik mer, det vill säga 4,3 kubik och då 800 kilo. Sedan har båda versionerna samma höjd.
I valet mellan en lång version eller kort så har de båda samma motor och batteri. Förutom att L2 har en längre kaross men också längre axelavstånd så är det bara lastkapaciteten och lastvikten som skiljer dem åt — förutom att det kostar ungefär 12 000 kronor mer för den långa versionen.
Lastvolymen 3,3 till 4,3 kubikmeter matchar hela kopplet små transportbilar som jag tidigare nämnt. Sex lastöglor är standard liksom belysning i lastutrymmet. I den längre versionen L2 kan man lasta en av två europallar genom skjutdörren på sidan då den dörren öppnar lite bredare än skjutdörren i L1. Dragkrok är standard på alla utrustningsnivåer.
Lätt att lasta
Testbilen är den korta modellen och är lätt att lasta. Speciellt då den även har en skjutdörr på vänster sida (+ 3 000:-) plus att bakdörrarna går att fälla ut och spärras i 180 grader.
Lastgolvet är gummiklätt och har sex lastöglor. Att trycka in två europallar à 120×80 är inga problem, även om det är på marginalen mellan hjulhusen.
Trafikrytmen i stan med korta körsträckor och stopp däremellan samt en hastighet på mellan 40 och 70 km/tim förbyttes då jag tog mig ut på landsbygden. Liksom tidigare uppförde sig testbilen exemplariskt förutom när det gäller en sak: vägljudet.
Som en viskning
I stadstrafik med sina låga hastigheter fanns här inget vägljud att tala om. Inte heller något ljud från elmotorn. Bilen for fram som en viskning. Men inte i hastigheter över 80 km/tim. Då blev plötsligt vägljudet påträngande. Det är nästan så att jag skulle kunna tänka mig att Nissan här sparat in på isoleringen, vilket jag i så fall anser vara dumsnålt.
Men vem vet — kanske kommer det ett tillval med någon form av hjulhusisolering. Då blir Nissan Townstar istället kanske Allroundstar.
———————————————————————
PLUS OCH MINUS
Plus
+ Räckvidd 29 mil
+ Kör- och sittkomfort
Minus
– Mycket vägljud
– Inget billarm
———————————————————————
FAKTA
Pris från: 418 900 kr till 562 875 kr – testbilen med utrustning Tekna 438 000 kr.
Motor: Elmotor 122 hk/90 kW, 245 Nm. Max hastighet: 130 km/tim. 0-100 km/tim: 11,6 sek.
Batterityp: Litium-ion 45 kWh, 240-408 V. Vikt: 320 kg. Elförbrukning (WLTP): 183-195 Wh/km.
Räckvidd: Blandad körning enligt WLTP 29,0 mil.
Laddning: Snabb ca 35 min för 80% laddning. Normal ca 8 tim.
Drivning: Fram via CVT automat.
Lastutrymme l/b/h (cm): 181 (lastlängd på golv 270)/151/(111 mellan hjulhus)/ 124, tot 3,3-3,9 m3 – kort version L1 med vikbar mellanvägg. 223 (lastlängd på golv 355)/157/(111 mellan hjulhus)/ 124, tot 4,3-4,9 m3 – lång version L2 med vikbar mellanvägg.
Vikter (kg): Total – 2230 (L1), 2490 (L2). Nyttolast: 600 (L1), 800 (L2), släp 1500.
Längd/bredd (inkl speglar)/höjd/axelavstånd (cm): 448/260/182/271 (L1). 491/260/185/310 (L2).
Garantier (år): 5/16 000 mil nybil, vägassistans 5, elkomponenter 5/16 000 mil, batteri (min 70%) 8/16 000 mil, 5 lack/ytrost, 12 rostskydd/genomrostning.
Övrigt: 2 år/3000 mil serviceintervall. Finns som personbil. Mer info finns på Nissans hemsida.
Konkurrenter: Renault Kangoo E-Tech, Citroën ë-Berlingo, Peugeot e-Partner.
Utrustningsnivåer: Acenta, N-Conneta + 10 000:- och Tekna + 19 100:-. Kort version (L1) 3,3 m3 från 418 900:- till 547 500:-. Lång version (L2) 4,3 m3 från 431 200:- till 562 875:-.
Tillval (delar av): Pro Pilot assist pack: adaptiv farthållare, traffic jam pilot, körfältstyrning 5000:-.
Glaspaket: glasrutor i bakdörrarna, i skjutdörr höger sida samt skjutdörr med glas på vänster sida 10 000:-. Vikbar mellanvägg 3000:-. Skjutdörr vänster sida 3000:-.
Alla priser exkl moms.