Förbättrade ramfunktioner i nya vagnserien för Lindes logistiktåg LT-C, LT-B och LT-BM. Samtidigt lanseras nytt molnbaserat styrsystem.
Logistiktåg används där stora mängder gods ska transporteras över långa avstånd, något som kan vara både mer ekonomiskt och hållbart än att göra enskilda transporter. Ytterligare fördelar är den interna trafikvolymen minskar, vilket innebär lägre olyckspotential.
Förbättrade ramfunktioner
Nu lanserar Linde Material Handling en ny vagnserie för logistiktågen LT-C, LT-B och LT-BM som uppges ha förbättrade ramfunktioner för ökad säkerhet och flexibilitet.
Vagnserien inkluderar också den nya, patenterade lyftprofilen för B- och BM-ramen. Detta möjliggör dels transport av flera olika rullställ och vagnar, dels lyft av pallar — om dessa har placerats med exempelvis en pallvagn. Det rörliga mittstödet som tillval, som kan även flyttas fritt mot färdriktningen, innebär att föraren kan använda flera olika containerstorlekar i samma släp.
En annan ny funktion med Lindes C-ram är lösningen för att stabilisera gafflarna. Denna funktion uppges säkerställa att gafflarna håller sig raka även under högsta möjliga belastning. Företaget framhåller även utmatningsfunktionen, som innebär att när föraren släpper låset med fotpedalen så skjuts lasten bort från gafflarna. Detta uppges göra det lättare att dra ut lasthållarna ur släpet.
Mekanisk låsfunktion
Samtliga rammodeller är utrustade med en mekanisk låsfunktion. Så fort en trailer placeras i ramen så stängs låset automatiskt. När föraren sedan stiger in i tåget lyfts ramarna automatiskt, när hen sedan lämnar förarplattformen sänks lasten. Vid rörelse är även sänkning av ramarna omöjlig.
Vid utomhusbruk kan även ramarna förses med väderskydd, för att skydda tågets last. Den mekaniska fyrhjulsstyrningen säkerställer hjulens spårning. Det standardiserade gränssnittet gör så att vagnarna kan hantera både halv- och helautomatiska processer.
Nytt molnbaserat styrsystem
Linde meddelar också att man lanserar nytt molnbaserat styrsystem för mottagning av relevant information om transporten från ERP- eller WMS-system. Från denna information genereras optimala rutter som visas på en stor pekskärm.
Processen föregås av konfigurationen av logistiktåget, ramvagnarna, stoppen, rutter och rapporter med hjälp av en programvara. Via instrumentpanelen har lageransvariga tydlig överblick över hela applikationen och kan trigga nyckeltal och rapporter för att på så sätt optimera dess användning.