Oxelösunds hamn förärades det första anlöpet i Europa av det naturgasdrivna fartyget Haaga, nyss hämtat från Kina av det finska torrbulksrederiet ESL Shipping. Haaga och systerfartyget Viikki ska bidra till minskade utsläpp från transporterna av SSAB:s stål.
ESL Shipping och Oxelösunds Hamn deltar i ett EU-sponsrat projekt kallat Bothnia bulk. Genom användning av flytande naturgas, LNG, som bränsle ska det minska miljöbelastningen av den industriella sjötrafiken mellan Luleå, Brahestad (på finska: Raahe) och Oxelösund.
En LNG-terminal ska byggas i Oxelösund för att möjliggöra bunkring, men till en början sker den med lastbil.
LNG som bränsle uppges minska utsläppen av koldioxid med 57 procent, av svaveldioxid med 92 procent och av partiklar med 98, i jämförelse med lågsvavlig olja.
Fartyget Haaga väger in på 25 600 dödviktston och är 160 meter långt. Vägen från det kinesiska varvet gick via Nordostpassagen, det vill säga genom Arktiska havet norr om Ryssland.