Kraftig nedgång av e-handeln påverkar koncernens kvartalsresultat negativt.
Paketvolymerna under årets tre första månader minskade med 10 procent jämfört med motsvarande period förra året, samtidigt som brevvolymerna minskade med 13 procent.
Dessa siffror är den främsta förklaringen till att Postnords nettoomsättning för kvartal 1 minskar med 6 procent, för att landa på 9,7 miljarder kronor (10,1 miljarder för Q1-2021).
Samtidigt sjönk rörelseresultatet från 878 miljoner kronor förra året till 98 miljoner kronor, vilket dock ska ses motgrund av att det första kvartalet 2021 var koncernens starkaste någonsin.
— Vi ser ändrade konsumtionsbeteenden sedan pandemirestriktionerna upphört och butikshandeln har fått ett uppsving på bekostnad av e-handeln. Därutöver har många valt att lägga pengar på resor och nöjen, säger Annemarie Gardshol, koncernchef, i en skriftlig kommentar.
Hon tillägger:
— För att fullt ut anpassa produktionskapaciteten till rådande paketvolymer gör vi betydande insatser för att säkra rätt bemanning. Vi adderar även ytterligare åtgärder inom våra förbättringsprogram för att öka effektiviteten i verksamheten. Parallellt implementerar vi ytterligare åtgärder för att kompensera för transportrelaterade kostnadsökningar.