Än växer världens containerfrakt till sjöss men tillväxttakten har mattats jämfört med under boomen 2010. Det konstaterar marknadsanalysföretaget Alphaliner. Ningbo hörde till hamnarna som ändå växte rejält under 2012.
Fraktvolymerna i världens 25 största containerhamnar växte med 4,0 procent under 2012, att jämföra med 8,7 procent året innan och hela 15,5 procent år 2010. Det noterar Alphaliner, som bevakar affärsområdet.
Störst är fortfarande Shanghai, som under året som gick hanterade 32,5 miljoner containerenheter (teu, motsvarande tjugofotscontainrar). Tvåan Singapore närmade sig dock i täten genom att växa snabbare, där hanterades 31,6 miljoner enheter.
De sydostasiatiska hamnarna är helt dominerande på den karta som Alphaliner målar upp när det gångna året sammanfattas. Av hanteringen i världens 25 största containerhamnar svarade de åtta största tillsammans för mer än hälften. Alla dessa åtta ligger i Sydostasien.
På nionde plats följer Los Angeles/Long Beach, medan Europas största containerhamn Rotterdam hamnar på tolfte. Snabbast växande var Ningbo, på plats sex, som efter ett år med drygt 14-procentig tillväxt landade på 16,8 miljoner hanterade enheter.
Sammanlagt hanterades motsvarande 319 miljoner containerenheter (teu) i de 25 största hamnarna under 2012. I Rotterdam passerade 11,9 miljoner enheter över kaj.
I ljuset av klen efterfrågan i tillväxten, tillsammans med stort överskott av fartygskapacitet, spår Alphaliner att 2013 blir ett tufft år för containerredarna. Som exempel på det som sker stänger nu Maersk åter sin veckolinje AE9 mellan Sydostasien och Västeuropa. Därmed kommer ett antal fartyg på 6 000–7 000 containerenheter att ligga obrukade under ett antal månader framöver. Maersk stängde först linjen i oktober 2012 men återuppväckte den i januari 2013 för vad som alltså skulle bli en mycket kort period.
Miljoner teu |
Tillväxt 2012, % |
||
1. | Shanghai |
32,5 |
2,5 |
2. | Singapore | 31,6 | 5,7 |
3. | Hongkong | 23,1 |
-5,2 |
4. | Shenzhen | 22,9 | 1,6 |
5. | Busan | 17,0 | 5,2 |
6. | Ningbo | 16,8 | 14,3 |
7. | Guangzhou | 14,7 | 2,2 |
8. | Qingdao | 14,5 | 11,4 |
9. | Los Angeles/ Long Beach |
14,1 | 0,9 |
10. | Dubai | 13,3 | 2,1 |
11. | Tianjin | 12,3 | 6,1 |
12. | Rotterdam | 11,9 | -0,1 |
13. | Port Kelang | 10,0 | 4,1 |
14. | Kaohsiung | 9,8 | 1,5 |
15. | Hamburg | 8,9 | -1,7 |
16. | Antwerpen | 8,6 | -0,3 |
17. | Dalian | 8,1 | 26,0 |
18. | Tg Pelepas | 7,7 | 2,4 |
19. | Xiamen | 7,2 | 11,4 |
20. | Jakarta | 6,2 | 10,4 |
21. | Bremerhaven | 6,1 | 3,4 |
22. | Laem Chabang | 5,9 | 3,4 |
23. | New York/ New Jersey |
5,5 | -0,3 |
24. | Lianyungang | 5,0 | 3,5 |
25. | Yingkou | 4,9 | 20,3 |
Hanterad volym vid världens 25 största
containerhamnar 2012, jämfört med 2011.
Källa: Alphaliner