Havredryckstillverkaren Oatly har beställt fyra elektriska dragbilsekipage med förarhytt på 42 ton av Einride. Bilarna kommer att gå i skytteltrafik mellan produktionsanläggningen i Landskrona och lagret i Helsingborg, med start i oktober.
Oatly investerar i en liten flotta med fyra elektriska lastbilar med förarplatser, främst för sina transporter mellan produktion och lager. Det är ekipage med bemannad dragbil och semitrailer. Alltså en liknande lösning som livsmedelskedjan Lidl valt att prova som distributionsbil i Stockholmsområdet i sommar.
Oatlys flotta får dock högre bruttovikter, 42 ton. Oatlys körschema bygger på att en bil kontinuerligt står och laddar medan övriga tre är igång. Bilarna klarar 120 km på en laddning. I genomsnitt kommer man att köra omkring 250 km per bil och dygn.
– El-transporter är en central del av vår globala plan för hållbar logistik. Inkörningen av el-lastbilarna blir visserligen en extra kostnad de första åren. Men det är en investering för att minska utsläppen och öka effektiviseringen i hela kedjan, säger Simon Broadbent, global logistikchef för Oatly, enligt en blogg från Einrides medarbetare Claes Hemberg.
Broadbent säger också att fjärrstyrning av lastbilar är ett naturligt steg för att effektivisera ytterligare. En teknik som Einride håller på att utveckla. Men Oatly vill först elektrifiera fler transporter runt om i världen.
Oatlys samarbetspartner Einride har specificerat el-lastbilarna. Själva bilen kommer från Daf. Nederländska elbilsspecialisten Emoss står för elmotorern, precis som i Lidls distributionsbil. Einride har utvecklat teknikplattform och programvara, medan Oatly svarar för utformningen av trailern.