Så påverkade pandemin Wasaline förra året

Wasalines fartyg Wasa Express, som i år ersätts av det nybyggda fartyget Aurora Botnia. Foto: Wasaline Wasalines fartyg Wasa Express, som i år ersätts av det nybyggda fartyget Aurora Botnia. Foto: Wasaline

Ökande godsvolymer och lägre bränslepriser var ljuspunkterna under 2020 för RoRo-trafiken mellan Umeå och Vasa som präglades av en kraftigt minskad omsättning.

Den ännu pågående pandemin påverkade högst påtagligt verksamheten och resultatet för 2020 för rederiet Wasaline. Den 12 mars förra året gick utrikesministeriet i Finland ut med en rekommendation om att undvika allt resande och den 16 mars tog man ett ytterligare steg genom att utlysa undantagstillstånd. Åtgärder som fick direkt påverkan på Wasaline:

Bolagets omsättning sjönk med 46,4 procent

Passagerarsidans omsättning minskade med 72,7 procent

och passagerarvolymen minskade med 72,0 procent.

Antalet avgångar minskade med 1,2 procent till 816 avgångar mellan Vasa och Umeå jämfört med 826 avgångar under 2019.

2020 bjöd också på några ljuspunkter för Wasaline:

Fraktens omsättning ökade med 7,5 procent. 2020 gjordes rekord i antalet fraktenheter sedan trafikstarten 2013. Fraktenheterna ökade med 6,6 procent jämfört med 2019 och sedan 2013 har ökningen varit 26 procent.

Medeltonpriset för fartygsbränslet minskade under 2020 med 36,1 procent och den totala bränsleinbesparningen blev 3,2 procent.

Publicerad 2021-01-08 11:22 Uppdaterad fredag, 08 januari 2021 11:23

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!