PROVKÖRNING: Billigare än så här blir inte en riktig transportbil

Inklädseln på bilden är tillval. Som standard är skåpet plåtrent med en tunn gummimatta på golvet. Skåpet är identiskt med gamla Dacia Dokker. Foto: Christer Andersson Inklädseln på bilden är tillval. Som standard är skåpet plåtrent med en tunn gummimatta på golvet. Skåpet är identiskt med gamla Dacia Dokker. Foto: Christer Andersson

Marockanska Dacia Dokker har förvandlats till Renault Express. En lågprisbil där inköpspriset är det enda argumentet eftersom man från september erbjuder helt nya Renault Kangoo Van med helt andra kvaliteter. Renault Express är dock ett enkelt och väl fungerande arbetsredskap av den gamla skolan.

Av tradition hör Renault till toppskiktet på den svenska transportbilsmarknaden. Under pandemiåret har man dock halkat efter drastiskt i försäljningen på grund av ett åldrande modellprogram och ett antal mindre lyckade markandsföringsbeslut. Något som nu håller på att återgå till det normala med Renault som tredje bäst säljande märke i Sverige. RenaultExpress2wb

Och bättre blir oddsen till hösten när Renault äntligen har fått fram en ersättare till trotjänaren Kangoo. En helt ny bil. Fullt kvalificerad att ta upp konkurrensen med dominerande VW Caddy, Ford Transit Connect och de samproducerade uppstickarna från Peugeot, Citroën, Opel och Toyota.

BILDEN T H: Bra insteg till en fungerande men okomfortabel förarplats.

Men den nya bilen under namnet Kangoo Van når inte kunderna förrän i september. Till dess får man nöja sig med ytterligare en nyhet, Renault Express. Vilken vi kortprovar här. En bil som till utseendet är synnerligen lik nya Kangoo Van. I verkligheten är den en gammal bekant i nypressad kostym, marockotillverkade Dacia Dokker.

Renault har tagit kommandot över sin egen fabrik i Tanger, moderniserat Dokkern och döpt om den. Plattformen, och hela skåpet bakom hytten, är densamma som tidigare. Dieselmotorn på 1 461 cm3 och 70 kW/95 hk känner vi igen från Dokker, nu kompletterad med en svagare version på 55 kW/75 hk. Båda enbart med sexväxlad manuell låda. Dokkerns populära bensinversion utgår i Sverige och Express kommer inte som elbil, vilket Kangoo Van gör nästa år.

LÄS TIDIGARE PROVKÖRNINGAR: Nya VW Caddy

Renault Express kostar i runda slängar ungefär 30 000 kronor mer än gamla Dokker, men blir fortfarande den billigaste riktiga transportbilen på marknaden. Tyvärr i dubbel bemärkelse. Vi har kortprovat 95-hk-versionen med merparten av möjliga tillval. Det handlar om ett utpräglat arbetsredskap där man knappast prioriterat personbilskomfort i hytten. Något som man i dag gör i de flesta transportbilar.

Utvändigt uppskattar vi de stora svarta plaststötfångarna liksom den kraftiga skyddslisten i svart plast längst ned på sidorna. Innerskärmar av plast fram och delvis bak, men stänkskydd saknas. Mattsvarta backspeglar, förberett för takräcke och reparationskit i stället för reservhjul. Däcken är i85/65 R 15. Bilen har hyfsat hel- och halvljus samt ledvarseljus men strålkastarspolning saknas. Bra bakljusarrangemang.

Insteget är problemfritt till en inredning i billig svart och mörkgrå plast med apelsinskalsyta mot speglingar och reflexer. Lätt avtorkbar gummimatta på golvet. Plåtmellanväggen är klädd med grå nålfilt och försedd med en genomsiktsruta. Vad man nu skall ha den till när bakdörrarna saknar rutor?

Vi sitter inte bra i förarstolen vilken har svart textilklädsel och acceptabel skålning. Sittdynan ger oss dåligt stöd i vinkeln säte/ryggstöd. Ryggstödet är steglös reglerbar med en ratt men saknar justerbart svankstöd. Stolen manövreras otillräckligt bakifrån-framåt-uppåt, men går inte att reglera i framkant. Skjutmånen bakåt är inte tillräcklig för riktigt storvuxna. Passagerarstolen är likartad men inte justerbar annat än fram bak. Båda sätena är eluppvärmda i två steg.

Ratten med något mer än tre rattvarv är enbart justerbar i höjdled. Däremot har den bra grepp men rattkransen kan skymma de annars stora analoga och tydliga instrumenten. Varvräknaren till vänster och hastighetsmätaren till höger och däremellan en minimal färddator. Övrig information och teknik i en 8-tums pekskärm mitt på panelen. 

Bilen har sedvanliga manöverreglage under ratten och de få tangenterna är välplacerade och belysta. Tangenterna för tillvalsfarthållaren i vänster ratteker är som vanlig små och plottriga. Värme, fläkt och tillsatts-AC:n manövreras i tre traditionella rattar mitt på panelen framför växelspaken. Det gillar vi. Växelspaken har sex lättfunna lägen. P-bromsen är mekanisk i en spak mellan sätena.

Vi saknar en arbetsyta i hytten, men i övrigt är det någorlunda välförsett med förvaringsutrymmen. Bäst är den stora hyllan i taket. Sedvanliga ganska små fack i dörrarna, ett öppet framför passageraren istället för ett handskfack, fack med mugghållare framför växelspaken och lite övriga småfack för prylar.

Ovanpå panelen hittar vi ett litet fack under lock framför föraren och ett större förvaringsutrymme mitt på panelen. Bra, förutom att det som läggs där speglas i vindrutan under körning. Bör naturligtvis ha ett lock eller en täckande skärm. Även på en lågprisbil.

Beträffande sikten är den god framåt och åt sidorna och ytterbackspeglarna är stora och ger tillfredsställande bakåtsikt. En fungerande ”vidvinkelspegel” på passagerarsolskyddet. Vindrutestolparna kan skymma i kurvorna. Solskydden klarar sin uppgift bra framåt, men inte vid sidoljus. Vindrutetorkarna sveper ett bra fält och går ovanligt bra ut mot vänster vindrutestolpe, även om det fattas ca 2 centimeter.

Så till ett sorgligt kapitel. Säkerheten. Vi noterar att passagerarkrockkudden, tillval, är urkopplingsbar. Men, tro det eller ej, endast förarkrockkudde är standard. Även om den ofta monteras som tillval av en seriös handlare borde det överhuvudtaget inte gå att köpa en bil utan krockkudde på passagerarsidan. I övrigt har trepunktsbältena i höjdled justerbara fästen och akustisk bältesvarnare. Huvudskydden går enbart att justera i höjdled. Sidokrockkuddar är inte standard.

En bra detalj, som många dyrare bilar saknar, är gasdämpare för motorhuven. Den går alltså lätt att öppna och blottar ett välpackat utrymme där alla påfyllningar och kontroller är väl markerade och åtkomliga förutom att det är trångt för lampbyten. Bra med en stänkplåt under motorn.

Skåpet, som är identiskt med gamla Dokker, är lättåtkomligt via en bra öppnande sidodörr med 71,6 centimeters öppning men där mellanväggen ändå stjäl cirka 2 decimeter av öppningen i midjehöjd. De asymmetriska bakdörrarna öppnar bra, men spärrar inte när de öppnas i 180 grader varför de lätt blåser igen eller stänger sig själva i uppförslut. Dessutom är det dumt med öppningen av den smalare dörren på dörrens insida.

Som standard är skåpet helt plåtrent med endast en tunn gummimatta på golvet. En otillräcklig innerbelysning bak vid taket på skåpets högersida. Bra ledbelysning finns som tillval. Sex små lastsäkringsöglor i golvet och på provbilen två extra på sidoväggarna. Vi saknar den genomlastningslucka mot passagerarplatsen som vi tidigare uppskattat på Dokker.

På vägen uppför sig Renault Express helt acceptabelt, så länge man kör den tom eller med lite last. När vi kör den med maxlast, som i provbilen var 581 kilo, blir den vinglig, instabil och mycket sen i reaktionerna på rattutslag. Fjädringen och dämpningen har också svårt att klara den tunga lasten i ojämnheter. Med last spinner framhjulen lätt loss vid start i backe. Man får växla flitigt på landsväg eftersom utväxlingen är hög varför Express är orkeslös på de högsta växlarna.

Ljudnivån på landsväg är hög. Vid 110 km/tim på motorväg mätte vi upp 70 decibel på de två högsta växlarna, vid 90 km/tim 68 decibel på de tre högsta och vid 70 km/tim 65 decibel.

Bränsleförbrukningen över vår distributionsslinga om 17 mil med maxlast, olika hastighetsgränser samt flera start och stop visade på en mycket låg förbrukning. Vi klarade oss på 0,47 liter. Sannolikt med mycket hjälp av bilens orkeslöst höga utväxling.

FAKTA Renault Express 95 hk

Pris, inkl. moms: 187 375 kr. (Kampanjpris: 158 625 kr). Vårt provexemplar: ca 220 000 kr. 

Motor: Diesel. Rak 4 cyl. 8 vent. 1 461 cm3. Common-Rail. Max effekt, 70 kW/95 hk vid 3 000-3 750 v/min. Max vridmoment, 240 Nm vid 1 750 -2 000 v/min. 

Miljö: Euro 6DS Temp. Koldioxidutsläpp, testcykel WLTP, 134 g/km.

Bränsleförbrukning: Testcykel WLTP. Bladand körning, 5,1 l/100/km. Låg, 5,5 l/100 km. Medium 4,8 l/100 km/tim. Hög 4,4 l/100 km. Extra hög, 5,8 l/100 km. Transportnytts snittförbrukning med maxlast, 4,7 l/100 km. Bränsletank 50 liter. AdBlue-tank, 17 liter.

Prestanda: 0-100 km/tim, ca 13,0 sek. Full last, ca 16,5 sek. Toppfart, 161 km/tim. 

Mått och vikter: Längd/bred/höjd 439,3/177,5 (207,9 med speglar) /180,5 cm. Axelavstånd, 281,2 cm.  Skåputrymme, längd/bredd/höjd, 191,5/141,6/124,6 cm. Bredd mellan hjulhus, 117,0 cm. Skåpvolym 3,3 m3. Tjänstevikt/maxlast/släp, 1 421/581/1 200 kg.

Plus & Minus

+ Lågt inköpspris

Låg bränsleförbrukning

Skydd mot småskador

+Stort lättåtkomligt skåp

Säkerhetsbrister

Instabil med maxlast

Hög ljudnivå

Låg komfort förarplats

Arbetsyta saknas

Speglingar i vindrutan

Bakdörrarna spärrar inte i 180 grader

Christer Andersson
Redaktör

LÄS TIDIGARE PROVKÖRNINGAR: Nya VW Caddy

Publicerad 2021-06-03 10:04 Uppdaterad torsdag, 03 juni 2021 10:07

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Se årets Logistikkarta

Logistikkartan - med logistikanläggningar och de viktigaste transportvägarna för godset. 96x68 mm, 99 kr.

Logistikkartan2021