Helsingborgs hamn väljer molntjänst från Myloc för logistiken

Helsingborgs hamn inför det molnbaserade systemet för att hålla koll på godset när det kommit i land. (Bild: Helsingborgs hamn) Helsingborgs hamn inför det molnbaserade systemet för att hålla koll på godset när det kommit i land. (Bild: Helsingborgs hamn)

Helsingborgs hamn inför ett molnbaserat it-system från Myloc för att kunna styra logistiken på kajen och hamnens olika magasin.

Genom Sveriges näst största containerhamn Helsingborgs portar passerar cirka 700 dragfordon varje arbetsdag. Det orderbaserade arbetssättet och möjlighet att koppla kunderna och deras flöden närmare avgjorde valet av it-systemet Myloc, enligt representanter för hamnen.

Genom inskanning direkt på lagerplats kan man spåra och få kontroll på var olika typer av gods lagras och placeras i hamnens magasin. Myloc har funktioner som påminner om lagerhanteringssystem (WMS) – kopplingen mellan varan och dess plats. Men en skillnad ligger i möjligheten för flera aktörer i kedjan att dela information om varorna och transaktionerna. Samtliga aktörer i en försörjningskedja kan kopplas ihop i ett och samma system där de i realtid kan dela information och samverka kring alla aktiviteter.

– Vår molntjänst är byggd för att kunna hantera alla möjliga typer av logistiktjänster, säger Mylocs vd Lars Eiring.

– Det vi gör specifikt för Helsingborgs Hamn är att för alla tjänster som ska utföras så kan man följa kostnaden och kalkylera i förväg, vare sig det gäller personella resurser, truckar eller vad det nu kan vara, eller material som går åt i till exempel vid packning. Det ger ett tydligt fakturaunderlag. Kunderna kan delta aktivt genom att rapportera till systemet och se vad som händer.

Myloc kompletterar ett logistiksystem från Karlstadsbaserade it-företaget Inport som har ett trettiotal hamnkunder i Norden, bland annat Göteborgs Hamn. Helsingborgs Hamn var tidigare majoritetsägare i Inport, men avyttrade detta för flera år sedan efter kritik om att detta ägande inte var förenligt med konkurrensreglerna för offentlig sektor.

 – Inport är mer inriktat på att hantera båten och vi ser bara båten som en lastbärare, säger Lars Eiring.

– Vi har inte koll på koder och det lasttekniska utan mer på att beskriva processen, vilka det är som ska jobba med de olika momenten.

Myloc ligger helt för sig självt och kompletterar funktionsmässigt det befintliga systemet Inport, menar han.

– De flesta affärssystem är bra på att hålla koll på det som sker innanför fyra väggar, men utanför har de ingen aning. Vi kompletterar med att vi kan täcka in både det som ska komma in till en lager eller en fabrik, liksom det som ska skickas iväg.

– En betongfirma använder vårt system till att styra vilka lastbilar som ska komma in, när de ska komma och sedan i vilken ordning de ska lastas och förbereda så att de befinner sig på lastningscentralen så kort tid som möjligt.

Myloc har sedan tidigare Iggesund Paperboard som kund för ett system som hjälper till att styra logistiken i Skärnäs hamn som hanterar 800 000 ton skogsprodukter årligen. Förutom hamnar finns Postnords samdistributionscentral i Kungsbacka och Schenker på Mylocs kundlista.

Publicerad 2019-03-21 11:51

Sök här!

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Kalendarium

07 maj
The Battery Show
Stuttgart, Tyskland
21 maj
Breakbulk Europe
Bremen, Tyskland
23 maj
03 jun
13th ITS European Congress
Eindhoven, Nederländerna
04 jun