Här minskas eller slopas järnvägsunderhållet

(Bild: Per-Arne Wedell, Green Cargo) Trafikverket vill reducera eller ta bort spårunderhållet på en rad järnvägssträckor. (Bild: Per-Arne Wedell, Green Cargo) Trafikverket vill reducera eller ta bort spårunderhållet på en rad järnvägssträckor.

En rad järnvägsstråk för glesbygdstrafik har hamnat risigt till sedan Trafikverket i höstens budget fått 5 miljarder kronor mindre än väntat. Se listan över de 42 sträckningarna i det sparpaket som väntar på att beslutas.

Hastighetsnedsättningar, avstängda spår och så kallade staxförändringar hör till de vanligaste förändringar som väntar på de 29 sträckor som Trafikverket föreslår ska få "särskilda förutsättningar". På listans övriga 13 sträckor, i verkets nu remissutskickade "Avvikelsemeddelande 7", ska underhållet helt enkelt upphöra.

Beslutet var tänkt att fattas den 9 mars, men är tills vidare uppskjutet med hänvisning bara till att handläggningen pågår.

I sin prioritering säger sig Trafikverket ha utgått i huvudsak från en politiskt beslutad ordning, där underhållsåtgärder i första hand ska vikas för trafik inom storstäder, i andra hand för trafik mellan storstäder, och i sista hand för sträckor som inte berör storstäderna.

Debatten har gett intryck av enighet kring att Sveriges järnvägsnät behöver få sig en upprustning. I det ljuset ser Trafikverkets långa lista över planerade underhållsneddragningar därför kanske överraskande ut.

Apropå det nu aktuella talet om neddragningar sade infrastrukturminister Anna Johansson (S) den 15 mars i Ekot att hon generellt tror att det finns ett behov av att se över prioriteringen mellan gods- och persontrafik för att se om det möjligen är så att godstrafiken är undervärderad i förhållande till persontrafiken. Hon framhöll dock att hon inte kunde utlova någon budgetförstärkning ens i vårens tilläggsbudget.

– Det är mycket som ska rymmas i en tilläggsbudget och vi har inte samma möjligheter som i en budget. Jag vågar inte svara på vad som kommer, men jag hoppas det blir en del till järnvägsunderhåll, sa Anna Johansson till Ekot.

Här följer listan över sträckorna i fråga, med Trafikverkets rubricering och numrering.

"Bana/sträcka med särskilda förutsättningar"
111 Peuravaara–Riksgränsen
112 Kiruna malmbangård–Peuravaara
113 Gällivare–Peuravaara
114 Gällivare–Koskullskulle
116 Råtsi–Svappavaara
118 Boden–Gällivare
118 Koijuvaara–Aitik
124 Bastuträsk–Älvsbyn
133 Bredviken–Haparanda
153 Forsmo–Hoting
232 Västeraspby–Långsele
242 Kilafors–Söderhamns V
251 Bollnäs–Edsbyn–Furudal
333 AvestaKrylbo–Hedemora
340 Fagersta C–Ludvika
364 Filipstad–Persberg
371 Blyberg–Märbäck
376 Repbäcken–Rågsveden
393 Bofors–Strömtorp
435 Örbyhus–Hallstavik
443 Tillberga–Ransta
623 Munkedal–Lysekil
742 Smålands Burseryd–Landeryd
751 Värnamo–Helmershus
752 Timsfors–Markaryd
829 Vetlanda–Åseda
872 Kvillsfors–Järnforsen
935 Teckomatorp–Eslöv
964 Östervärn–Brågarp

"Bana/sträcka med upphört underhåll"
151 Jörn–Arvidsjaur
236 Sandarne–Stugsund
237 Härnösand–Älandsbro
239 Hamrångefjärden–Norrsundet
344 Snyten–Kärrgruvan
361 Lomsmyren–Vika
375 Malung–Malungsfors
376 Rågsveden–Malung
456 Tillberga–Gamla Tortuna
541 Skövde central–Tibro
752 Timsfors–Markaryd
829 Vetlanda–Åseda
951 Hanaskog–Karpalund

Alexander Kristofersson

 

Publicerad 2015-03-17 15:18

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Kalendarium

03 sep
24 sep
IMHX
NEC, Birmingham, Storbritannien.
02 okt
05 nov
05 nov