Här kör ny eldriven lastbilsflotta

En av de eldrivna DAF-lastbilarna som kör åt Oatly i Skåne. Foto: Einride En av de eldrivna DAF-lastbilarna som kör åt Oatly i Skåne. Foto: Einride

Nu är en av Sveriges första elektrifierade vägbundna logistikkedjor i reguljär drift. Den består av fyra fordon som flyttar 250 ton havremjölk per dygn.

Sedan klockan 06.00 den 1 oktober transporteras all havremjölk från tillverkaren Oatlys fabrik i Landskrona och till lagren i Landskrona, Helsingborg och Tingsryd med en flotta bestående av fyra eldrivna lastbilar. ElDaf2

Övergången till eldriven lastbilsflotta har Oatly gjort med hjälp av svenska företaget Einride, som tagit fram en skräddarsydd lösning åt Oatly:

– Einride har beställt själva bilarna från engelska Daf och sedan har det holländska företaget Emoss monterat in elmotorer i lastbilarna. Det är en småskalig lastbils-produktion i dagsläget, men med utrymme att växla upp rejält, berättar Claes Hemberg som är rådgivare åt Einride.

Lastbilarna kör dygnet runt i treskift av totalt tolv förare, som alla är specialutbildade för att köra elfordon. Den vanligaste körsträckan är 5 mil och den längsta är 17 mil.

– Det finns en myt om att el-lastbilar inte klarar tunga vikter. Får bara el-lastbilar stöd av intelligent mjukvara, är tunga laster och långa sträckor fullt möjligt redan idag, säger Einrides vd Robert Falck.

Oatly tittar också på att utveckla samarbetet på andra sträckor, både i Europa och USA.

En utmaning för att få den eldrivna logistikkedjan att fungera är att optimera tidpunkterna och platserna för laddning av lastbilarnas batterier. För att få detta och laddinfrastrukturen att fungera i drift har Oatly tagit hjälp av företaget Einride, som äger lastbilarna medan Eriksson Åkerier ansvarar för chaufförer och löpande underhåll.

– Einride leder hela samarbetet mellan alla parter. Dessutom är det Einrides techplattform som samlar alla data – vikt, laddning, rutt med mera – och beräknar och skickar ut instruktioner till chaufförerna om rutt, laddtid, planering med mera, berättar Claes Hemberg.

Lastbilarna laddas på fyra ställen – på varje av- och pålastningsplats samt i Markaryd.

Fakta: El-flottan

Vikt lastad bil: 42 ton

Genomsnittlig körsträcka: 25 mil per bil

Minskade CO2-utsläpp varje år tack vare eldrivna lastbilar: 450 ton

Pierre Kjellin
Tel: 070-334 50 09

Publicerad 2020-10-06 09:54

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!