Därför låg godstrafiken nere i tre år på norsk järnväg

Raumabanen vid ändpunkten Åndalsnes, här vid Åndalsnes station. Foto: Njål Svingheim/Banenor Raumabanen vid ändpunkten Åndalsnes, här vid Åndalsnes station. Foto: Njål Svingheim/Banenor

Green Cargo lade ned godstrafiken på banan på grund av för osäker tillgänglighet till spåret. Nu återupptar ett nytt bolag tågtrafiken på Raumabanen – då problemet löst sig på ”naturlig väg”.

Fram till 2018 körde statliga svenska Green Cargo godståg på Raumabanen, som är en sidobana som förbinder den lilla hamnstaden Åndalsnes med Dovrebanen – järnvägen mellan Oslo och Trondheim.

Därefter upphörde Green Cargo med all godstrafik på Raumabanen. Orsaken var att det fanns ett latent hot att delar av bergsmassivet Veslemannen några kilometer utanför Åndalsnes skulle lossna och rester av berget rasa ned på Raumabanen som går i dalgången vid bergets fot. Raumabanen stängdes därför tidvis för trafik.

Den 5 september 2019 rasade stora delar av Veslemannen och boende i trakten kunde andas ut, och det blev möjligt att öppna Raumabanen för trafik igen. Efter ett års förberedelser har det norska bolaget Onrail måndagen den 19 april startat trafik med kombitåg mellan godsbangården Alnabru i Oslo och Åndalsnes vid Romsdalsfjorden.

Onrail kör till att börja med fem tåg i veckan i vardera riktning mellan Oslo och Åndalsnes. Tågen avgår på kvällen i varje riktning på grund av att det är kapacitetsbrist dagtid på Dovrebanen, det vill säga sträckan Dombås-Oslo.

Tågen består av 12 kombivagnar, vilka rymmer antingen 24 semitrailers eller 48 containrar. Godset lastas om i hamnen i Åndalsnes för vidare färd till en rad hamnstäder i området, eller omvänt.

Huvuddelen av hela sträckan Åndalsnes Oslo är enkelspårig och själva Raumabanen (sträckan Åndalsnes-Dombås) är oelektrifierad, vilket innebär att Onrails godståg som kör i riktningen Oslo-Åndalsnes måste byta lok i Dombås, från ellok till diesellok.

Onrails nya godslinje Oslo-Åndalsnes innebär att omkring 10 000 lastbilstransporter per år flyttas över till järnväg. En stor del av platserna på tåget var sålda redan innan trafiken hade startat.

BILDEN UNDER: Åndalsnes sett från öster. Strax till höger om mitten längst ned i bilden syns Raumabanens ändpunkt i hamnen.
Foto: Steffen Hillebrand/Wikimedia

Andalsnes

Pierre Kjellin E-mail:
Publicerad 2021-04-26 09:35

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!