Cargonet lanserar laxtåg Narvik – Malmö

Cargonet har provat att köra ett första provtåg mellan Narvik och Malmö. Planen att att komma upp i en frekvens på minst ett tåg i veckan. (Bild: Cargonet) Cargonet har provat att köra ett första provtåg mellan Narvik och Malmö. Planen att att komma upp i en frekvens på minst ett tåg i veckan. (Bild: Cargonet)

Den norska fisken kan få en extra hållbarhetsdag i butikerna. Det vill Cargonet som gått samman med fiskexportörerna om ett direkttåg från Narvik till Malmö.

Fiskerinäringen växer kraftigt i Norge och behöver större transportkapacitet för sina produkter, samtidigt som de av miljöskäl önskar flytta en större del av frakten från lastbil till godståg.

Under maj månad har därför Cargonet startat en försöksverksamhet med direkttåg helt lastade med färsk fisk från Narvik till Malmö. Målet är att etablera fasta veckovisa eller till och med dagliga avgångar, beroende på hur försöksverksamheten utfaller.

I Malmö kan fisken lastas om till färja eller lastbil. Polen, Frankrike och England är några av de länder som kan erbjudas färsk fisk från det nya direkttåget.

Färden från Narvik till Malmö tar 30 timmar med direkttåg, mot 39 timmar i dag. Det kan betyda en extra hållbarhetsdag. Enligt Cargonet ersätter ett fullt godståg 24 lastbilstrailrar och minskar utsläppen med 4 000 ton koldioxid, 2 800 kilo kväveoxider, 1 200 kilo svaveldioxid och 15 kilo stoftpartiklar.

Ett fullt lastat tåg rymmer omkring 600 ton fisk. Med dagliga avgångar betyder det en kapacitet på mellan 120 och 150 000 ton per år.

Exportföretagen Cermaq, Lerøy, Norlaks, Ocean Quality och Norwegian Royal Salmon är några de pådrivande bakom satsningen på direktåg. Bland de transportföretag som medverkar i projektet märks Rema, Asko, DSV, Litra och Nor-Log.

Publicerad 2020-05-14 09:36

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Mest läst