Nu skärps reglerna för utländska transportfordon på de svenska vägarna. Dessutom ska kontrollerna av transportföretagen förstärkas.
Beslutet om att införa de nya reglerna togs av regeringen den 17 december, och förordningarna träder i kraft den 2 och 21 februari 2022.
Enligt regeringen ska reglerna göra det svårare att utnyttja utländska yrkesförare, stärka kontrollen av transportföretagen och medföra hårdare sanktionsavgifter vid fusk.
– Regeringen har varit drivande i EU för att få igenom mobilitetspaketet med krav på att svenska löner och villkor ska gälla på svenska vägar. Nu införs delar av paketet genom skärpta regler för användningen av utländska fordon, bättre kontroller av transportföretagen och ytterligare utökade sanktionsmöjligheter. Det är bra, jag vill ha ordning och reda på svenska vägar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), i ett pressmeddelande.
Tidigare möjligt att kringgå regler
Bakgrunden till de nya reglerna är det så kallade mobilitetspaketet, som antogs i EU i juni 2020. Reformen innebär skärpta regler för transportbranschen inom tre områden – utstationering, kör-och vilotider och cabotagetransporter.
För att motverka att utländska transportföretag missbrukar reglerna om kombinerade transporter kommer nu de begränsningar som gäller för cabotagetransporter gälla samtliga inrikestransporter som utförs av utländska åkerier inom Sverige. Tidigare har godstransporter som genomförs med flera olika transportslag under vissa förutsättningar varit undantagna från de så kallade cabotagereglerna.
För att det inte ska vara möjligt att kringgå dessa regler och använda bulvanverksamhet i Sverige skärps även bestämmelserna kring användning av utländska fordon. Det innebär att svenska transportföretag enbart får använda utländska fordon om det föreligger särskilda skäl och utländska fordon får enbart köras av tillståndshavaren eller dennes personal.
Ytterligare förändringar på gång
Övriga förordningsändringar rör bland annat skärpta kontroller av kör-och vilotider. Exempelvis ska Polismyndigheten utföra vägkontroller för att säkerställa att reglerna om vägarbetstid efterlevs. Dessutom införs en sanktionsavgift för utebliven registrering av gränspassage i fordonets färdskrivare.
Regeringen väntas lämna en proposition till riksdagen under våren som genomför de återstående delarna av mobilitetspaketet. Däribland krav som ska säkerställa att svenska löner och villkor ska gälla på svenska vägar.