Nästa år kommer nya svenska föreskrifter för lastsäkring av vägtransporter. De ska börja användas senast i maj 2018 och följer ett EU-direktiv.
Nya gemensamma krav på lastsäkring för internationella vägtransporter inom EU införs under 2017. Emese Vida, EU-kommissionen och Magnus Nyström, Transportstyrelsen, presenterade arbetet med de nya reglerna på en konferens som arrangerades av av Sagit (Säkring av gods i trafik) i Stockholm i oktober.
De nya reglerna bygger på EU-direktivet 2014/47/EU som antogs 2014. En artikel om konferensen finns i Transportnytt 10-2017. Beställ den från prenumerationsavdelningen eller ladda ner den elektroniskt. Anpassningen av lastsäkringsreglerna har inletts i Sverige. Magnus Nyström redogjorde för hur detta påverkar den svenska lagstiftningen.
Senast i maj 2017 kommer en ny svensk lastsäkringsföreskrift ges ut. Den nya föreskriften kommer att börja tillämpas senast i maj 2018. Det är ont om tid, men Transportstyrelsens ambition är att samla in synpunkter från branschen. Föreskriften kommer att bestå av funktionella krav, delar av tidigare föreskrifter samt allmänna råd.
Den svenska föreskriften förväntas innebära ganska stora förändringar. Ett exempel är kravet på märkning enligt EU-direktivet som anger att framstam, sidoväggar, dörrar, stolpar, surrningsfästen, all surrningsutrustning som används, ska vara märkt med dess styrka. Att uppfylla detta krav kan bli en stor utmaning i branschen. Exakt hur övergångsreglerna ska utformas är i dagsläget oklart.
Nils Andersson, Mariterm AB