APM Terminals i Göteborg investerar i två nya containerkranar som blir de två största i Skandinavien. De nya kranarana kommer att öka produktiviteten vid lossning och lastning med upp till 50 procent.
Maersk-ägda APM Terminals driver Göteborgs containerterminal. Företaget har nu presenterat en investeringsplan på drygt 800 kronor. Den innebär en investering i två stora containerkranar med räckvidd på 65 meter. Därmed kan kranarna la emot och hantera last från de största containerfartygen som lastar 22 containrar i bredd (Super-Post Panamax).
– Fler kranar ger oss högre kapacitet att hantera flera anlöp samtidigt. För de större fartygen finns det möjlighet att produktiviteten vid av- och pålastning höjs med upp till hela 50 procent. Det gör att liggetiden för fartygen i hamn kan bli kortare, säger Keld Pedersen som är vd på APM Terminals Gothenburg AB.
Investeringen är led i en investeringsplan som löper fram till 2017 och som omfattar 800 miljoner kronor. Kajen kommer förstärkas för de nya containerkranarna som sedan byggs på plats i oktober 2014. I planen ingår också att järnvägsspåren i hamnen ska byggas ut med med nya spår och två järnvägskranar tillkommer.
De nya containerkranarna har en lyfthöjd på 45 meter och en räckvidd på 65 meter. De har en lyftkapacitet på 65 ton. Järnvägskranarna lyfter 16,5 meter högt, har en räckvidd på 14,5 meter på båda sidor. Lyftkapaciteten är 50 ton.
Genom APM Terminals Gothenburg skeppas omkring 60 procent av alla containrar till och från Sverige. Terminalen har ett drygt 20-tal anlöp per vecka.