Varorna har vänt hos svenska e-handelskonsumenter men återställs till säljbart skick utanför Tallinn. I Transportnytt nr 6-2017 synar vi företag som erbjuder nya tjänster – både fysiska och digitala – kring distanshandelns växande returflöden.
Att en stor andel sålda varor kommer i retur – det ligger i affärskalkylen för de flesta e-handlare. Men i takt med att volymerna växer dyker det upp företag som erbjuder nya lösningar av skilda slag på problemets olika delar.
Till returhanteringsföretagen som du möter i Transportnytts översikt i nr 6-2017 hör Boomerang, Reclaimit och Returnado. Du som prenumererar får tidningen i brevlådan den 31 augusti. Numret kan beställas från vår prenumerationsavdelning eller köpas som e-tidning.
Tredjepartslogistikern Boomerang startades av två svenskar i Estland 2004, och har fått ett särskilt genomslag när det gäller att ta emot och packa om returförsändelser till stora svenska distanshandelsföretag. Cirka 10 000–20 000 returer per dag hanteras här – inte minst klädesplagg.
Reclaimit rör inga varor, utan driver en internettjänst som håller reda på varje retur hos e-handlaren och som automatiserar de steg i processen som kan automatiseras. Tjänsten håller reda på reglerna för vart varje vara ska, skulle man kunna säga.
Nystartade Returnado utgår ifrån att returen är en ny chans att sälja. Företagets webbtjänst syftar till att maxa handlarens möjligheter att sälja de alternativa varor som kunden egentligen ville köpa, och att fånga upp vad kunders missnöje består i.
Hos klädhandlare kan det vara var tredje försändelse som också ger upphov till en transport tillbaka – och i vissa länder ännu fler. Svensk e-handel är på väg mot 68 miljarder kronor i år, enligt E-barometern, så returerna i sig rymmer varor för miljarder.