REPORTAGE. Tyska Trex Parts är en ny aktör när det gäller reservdelar till gaffeltruckar. Med två tunga ägare i ryggen är målet att etablera sig på en marknad i behov av ytterligare alternativ.
Bolaget Trex Parts må ha en kort historia, men dess bägge ägare har vardera en historik som sträcker sig lång tid tillbaka.
Det ena ägarföretaget heter Fricke och är en familjeägd koncern grundad 1923 vars verksamhet bland annat omfattar försäljning av produkter, redskap och reservdelar till lantbruksmarknaden.
Ägare nummer två heter Jungheinrich och behöver väl ingen närmare presentation för Transportnytts läsare. Men för att friska upp minnet är även Jungheinrich en tysk, familjeägd koncern grundad 1953 som framförallt tillverkar truckar och lagerutrustning.
Tog kontakt
— För fem-sex år sedan tog Jungheinrich kontakt med Fricke-koncernen och föreslog ett samarbete. Fricke har för sin del sedan länge en gedigen kunskap av att sälja reservdelar till lantbruksmaskiner, samtidigt som Jungheinrich tyckte att det borde finnas ytterligare en aktör på reservdelsmarknaden för gaffeltruckar. Det är nämligen en marknad som fram tills dess — och utan att nämna något namn — hade dominerats av ett enstaka företag, säger Patrik Berglund, som är Area Sales Manager för Trex Parts i Sverige.

Han fortsätter:
— I korthet så hörde därför folket hos Jungheinrich av sig till Fricke-ledningen och sa att ”vi behöver en ytterligare aktör som via en webbshop kan förse marknaden med reservdelar till gaffeltruckar — är ni intresserade av ett samarbete?”
Samarbete inleddes
Så blev det: ett samarbete inleddes, vilket resulterade i att det nya, gemensamma bolaget Trex Parts bildades 2019.
— Vid starten var man en liten grupp på 5 personer, och nu har företaget vuxit till att ha 120 anställda och en omsättning på 30 miljoner euro, säger Patrik Berglund och berättar att huvudkontor och logistikcenter återfinns i den lilla tyska orten Sittensen sex mil sydväst om Hamburg, att man är verksamma i flera andra europeiska länder och säljer sina produkter — i webbshopen har man över 13 miljoner artiklar — i över 65 länder världen över.

Tydlig målgrupp
I Sverige etablerade sig Trex Parts så sent som hösten förra året, då Patrik Berglund anställdes som säljchef för den svenska marknaden. Målgruppen för Patrik och Trex Parts är de svenska truckåterförsäljarna och deras servicepartners.
— Det har gått över förväntan. Responsen har varit väldigt positiv och det är redan många företag som har börjat handla av oss. Kunderna tycker det är bra med konkurrens och ett alternativ på marknaden och att det är kul med en utmanare.
Tre kvalitetsnivåer
Patrik Berglund berättar att det något förenklat finns tre kvalitetsnivåer för kunden att välja på i webbshopen. Det mest prisvänliga alternativet är de reservdelar som säljs antingen under Trex Parts eget varumärke eller under Frickes varumärke Granit Parts.
— Granit Parts är namnet på Frickes reservdelar till lantbruksmaskiner, men många av Granit-produkterna kan även användas till gaffeltruckar — därför erbjuder vi förstås också Granit-delar, förklarar Patrik Berglund.
Nästa nivå är produkter som tillverkas av de fabriker som levererar originaldelar till de kända trucktillverkarna.
— De har samma kvalitet som originaldelarna, men saknar originaltillverkarnas logga, säger Patrik Berglund och berättar att den tredje nivån helt enkelt är originaldelar med tillverkarens logga på.

Maximalt transparenta
— Vi lägger mycket fokus på att vara så transparenta som möjligt i vår webbshop och tillhandahåller en unik funktion som vi kallar krossreferenser. Det betyder att vi är öppna med att visa upp artikelnumren på reservdelarna, så att man kan slå in ett visst artikelnummer för en reservdel och då se i vilka truckar just den reservdelen sitter. Det ger kunden ytterligare möjligheter att välja kvalitet och prisnivå.
Tillverkningen av produkterna som Trex Parts säljer sker på olika platser i världen, medan man på huvudorten Sittensen har anpassning och ihopmontering av vissa produkter, säger Patrik Berglund, som för egen del började sin yrkeskarriär i truckbranschen i det ena ägarbolaget Jungheinrich.
— Jag arbetade i cirka fem år på Jungeinrichs begagnatavdelning, där jag värderade begagnade truckar och supporterade säljstyrkan. Efter att därefter ha arbetat sju år med försäljning av truck- och entreprenaddäck hos Trelleborg Wheels System är jag nu tillbaka i truckbranschen fullt ut, vilket såklart är jätteroligt.

FAKTA TREX PARTS
Grundat: 2019
Verksamhet: Säljer reservdelar online till gaffeltruckar
Ägare: Jungheinrich och Fricke
Omsättning: 30 miljoner euro (2023)
Anställda: 120