INTERVJU. I somras lanserade det nya logtech-företaget Vopty sin egenutvecklade tjänst för digital transportplanering. Med livsmedelsgrossisten Varsego som första kund har man fått en flygande start på verksamheten.
Grundarna av det nystartade logtech-företaget Vopty — Ola Cewers och Peter Magnusson — har bägge en lång bakgrund inom det som kallas supply chain management, det vill säga hanteringen av flöden av varor och tjänster.
Erfarenheterna kom väl till pass när tankarna om att utveckla ett eget verktyg för automatisering av transportplanering och optimering av rutter efterhand fick en allt tydligare form.
— Idén om att starta ett eget bolag hade länge legat och bubblat, och delar av vårt planeringsverktyg hade vi skissat på tidigare genom åren. Men det var först under förra året som vi accelererade arbetet, framförallt då genom den implementering som vi nu har gjort hos Varsego, säger Voptys ena grundare Ola Cewers.
Optimal första kund
Vopty och deras produkt riktar huvudsakligen in sig mot transportföretag som är verksamma inom sista milen-distribution med många stopp, vilket innebär att det rikstäckande sälj- och distributionsbolaget Varsego är något av en optimal första kund för nystartade Vopty.
— Ja, så är det. De har en blandning av ett klassiskt sätt att köra ut varor på order av en kund på order av en kund efter vissa givna förutsättningar, till att ha bilar som fungerar som ett rullande lager. De har ju till exempel distribution av glass, där man kör ut för att fylla på i kundens frysbox och först på plats vet exakt vad och hur mycket man ska leverera, säger Voptys andra grundare Peter Magnusson.
Han fortsätter:
— Utmaningen med den kombinationen av leveranser har vi löst genom att vi i vårt verktyg har två planeringssteg: ett som vi kallar grundplanering och ett som vi kallar detaljplanering, vilket egentligen är två olika tidshorisonter. Grundplaneringen är den mer långsiktiga planering som de flesta transportplanerare jobbar med — ofta manuellt — medan detaljplaneringen görs precis innan man ska skicka iväg sina bilar.
Automatiskt och manuellt
Enligt de bägge grundarna tillhandahåller Vopty och deras verktyg möjligheten att parallellt arbeta med automatisk planering och en manuell justering av rutterna.
— Det finns ju mängder med sådana här mjukvaror, men vi har fokuserat på att digitalisera transportprocessen så att vi ger användaren en möjlighet att både kunna jobba manuellt men att göra det i ett digitalt verktyg. Sedan kan man koppla på hur mycket automatisering som helst till det, säger Peter Magnusson och tillägger:
— Det vanliga är ju ruttoptimeringsverktyg bara levererar ett resultat och så får kunden svälja det rakt av. Men vi har fått till en hybrid där man som sagt kan sitta och planera manuellt och så levererar verktyget förslag på hur man ska köra.
Inget helhetsperspektiv
Vopty-grundarna framhåller att merparten av de lösningar som sedan tidigare finns på marknaden inte har något riktigt helhetsperspektiv på en transportplanerares utmaningar.
— Nej, de löser bara en del av utmaningarna. I de verktygen stoppar man in sändningarna i en optimeringsmotor och så får man ett fast resultat. Men i det verkliga livet kan det ju vara så att du inte kan köra den rutten på grund av en mängd olika skäl — det kan vara fordonets kapacitet, förarens arbetstider, en butiks öppettider och så vidare. I vårt verktyg kan sådana saker enkelt justeras.
En annan aspekt av det nya verktyget som Vopty-grundarna framhåller är användarvänligheten.
— Det är jätteviktigt att det är lätt att använda. En person som är inte så van att sitta med den här typen av verktyg, vilket ofta är fallet, ska med lätthet kunna använda det. Därför har vi investerat mycket i att använda UX-design där vi själva har gått igenom allt för att se att det fungerar smidigt. Verktyget ska vara intuitivt att använda, säger Ola Cewers.
Hoppas på fler kunder
Distributionsbolaget Varsego är alltså första kunden ut för Vopty, som nu hoppas på fler kunder framöver för sin Software as a Service-produkt.
— Kan vi ha uppemot fem kunder av Varsegos storlek inom några år vore det fantastiskt kul. Då gäller det förstås att få närvaro på marknaden och hitta bra säljare som kan jobba med vår produkt. Helst ska de också kunna medverka till att implementera lösningen hos kommande kunder, säger Peter Magnusson och tillägger:
— Plattformen vi har byggt är ju en produkt som går att användas av väldiga många andra typer av kunder. Till exempel skulle den kunna användas av såväl fastighetstekniker som väktare, hemtjänsten och renhållningsarbetare. Det behöver inte nödvändigtvis vara klassiska transporter.
FAKTA OM VOPTY
– Verksamhet: Utvecklare och leverantör av ruttoptimeringsverktyg
– Grundat: 2022 av OIa Cewers och Peter Magnusson
– Placering: Malmö
– Omsättning: ca 600 000 kr (2023)