Nissan och Hitachi slår ihop tillverkningen av gaffeltruckar i ett gemensamt bolag med namnet Unicarriers Corp. Japanska staten blir majoritetsägare till det nya bolaget. Atlet kommer att ingå i det nya bolaget, liksom TCM som idag ägs av Hitachi.
Fusionen mellan Nissans och Hitachis truckverksamheter har blivit möjlig genom att det statliga investmentbolaget Innovation Network Corp of Japan (INCJ) går in med kapital och blir majoritetsägare med 53 procent. Unicarriers blir dotterbolag till INCJ Nissan kommer att äga 20 procent och Hitachi närmare 27 procent av nya företaget.
Atlet, som tillverkar lagertruckar i Mölnlycke, ägs av Nissan och kommer att ingå i Unicarriers. Tillsammans omsätter Nissans och Hitachis truckverksamheter omkring 14 miljarder kronor.
– Jag ser väldigt positivt på den här affären säger Atlets Sverigechef Torsten Eklund.
– Det innebär att koncernen blir jämnstor med Crown och Nacco som delar fjärdeplatsen över världens största trucktillverkare. Torsten Eklund säger att affären beräknas fullföljas under 2012, efter att kinesiska myndigheter lämnat sitt godkännande.
Under de första två åren efter start räknar han inte med att det blir några märkbara förändringar av verksamheten. Unicarriers har tillstånd att använda varumärkena Nissan, TCM och Atlet.
Hur stor INCJs investering är i Unicarriers finns ingen uppgift om. Däremot uppges att investmentföretaget gått in med motsvarande omkring två miljarder kronor i 23 projekt sedan investmentbolaget bildades för två år sedan. Det handlar om satsningar på bland annat grön energi, IT och bioteknik.