REPORTAGE. Tomas Johansson har ägt och drivit Hestra Truck & Maskin i snart 30 år. Med svärsonen Karl Edlund som ny platschef är planen att långsamt trappa ned utan att behöva sälja företaget.
Småländska Hestra Truck & Maskin grundades 1996 av den då 32-årige Tomas Johansson, som vid den tiden arbetade med truckservice åt ett lokalt sågverk. Tanken var aldrig att ha ”en massa anställda” och bedriva försäljning med allt vad det innebär, men efterhand blev det så ändå.
— Jag arbetade åt sågverket i mitt eget företag med min egen servicebuss. Efter ett halvår behövde jag anställa ytterligare en person, och sedan rullade det på. Jag insåg snart att jag behövde ha reservdelar någonstans och tog då hit verksamheten till familjegården.

Femte generationen
Familjegården ifråga ligger ett par kilometer söder om tätorten Hestra och Tomas Johansson är femte generationen på gården.
— Jag köpte gården 1990 men det var aldrig aktuellt för mig att ta över verksamheten, som då bestod av grisuppfödning. Däremot har jag kvar skogsbruket, som är på 82 hektar, berättar Tomas Johansson.
Ett företag som bedriver truckservice behöver förstås både kontor och verkstad, vilket gjorde att byggnader på gården byggdes om plus att nya byggnader tillkom.
— Idag har vi totalt närmare 1 500 kvadratmeter verkstad, utställningshall, reservdelsutrymme, kontor och lager.
Började som servicepartner
Redan 1997 fick det nystartade företaget kontakt med franska Manitou, och efter att först varit servicepartners åt den globala truckleverantören sålde man samma år sin första Manitou-truck.

— 2006 köpte jag köpte jag Dragi Maskin i Stockholm, som då var generalagent för Manitou och tidigare varit leverantör åt oss. Det gjorde att vi tog över som Manitous generalagent i Sverige för gaffeltruckar, vilket vi varit sedan dess, säger Tomas Johansson och fortsätter:
— Vi ingår i Manitou Nordics, som har sitt huvudkontor i lettländska Riga. Så den mesta kontakten med Manitou går via Riga-kontoret, samtidigt som vi förstås ofta är nere hos Manitou i Frankrike. Genom åren har vi haft väldigt bra relationer med alla våra Manitou-kontakter, och om jag får skryta lite så är det faktiskt vi som säljer bäst av Manitous truckar jämfört med andra baltiska och nordiska länder.
Kunder i hela landet
I Manitou-sortimentet från Hestra Truck & Maskin återfinns såväl motviktstruckar, lagertruckar, terrängtruckar som påhängstruckar. Kunderna finns över hela landet, och försäljningen sker både från Hestra-kontoret och via ett flertal geografiskt utspridda återförsäljare.
— När det gäller servicen har vi förstås också mycket partners i hela landet som vi samarbetar med. Mycket i vår bransch handlar om just samarbete, där vi backar upp varandra.

De typiska kunderna för Hestra Truck & Maskin är de medelstora industri- och tillverkningsföretagen, inte minst sågverk, vilket det förstås finns mycket av i trakten kring Hestra. Som exempel nämner Tomas Johansson att man bara på servicesidan har cirka 950 maskiner på serviceavtal inom en radie av 10 mil.
— Det är väldigt industritätt här i trakterna kring Gnosjö, Anderstorp och Gislaved. Oftast har våra kunder en eller ett par truckar, där vi då sköter servicen. När de sedan ska köpa nytt blir det naturligt att de vänder sig till oss.
Mer än Manitou-truckar
Hestra Truck & Maskin säljer inte bara Manitou-truckar. I utbudet ingår också exempelvis truckar från Abeko och Logitrans, städmaskiner från Kärcher, batterier från Midac Nordic samt reservdelar. Dessutom säljer man dragtruckar från nederländska Spijkstaal International, plus förstås att såväl begagnade truckar som hyrtruckar ingår i sortimentet.
— Vi ser till att alltid ha tillräckligt med både nya och begagnade truckar här på lagret, för att snabbt kunna leverera rätt typ av truck till våra kunder, säger Tomas Johansson och berättar att man i höstas lanserade en ny serie eldrivna motviktstruckar från Manitou.

— Det är en serie som heter ME Lift och som finns i lyftkapaciteter från 1,6 till 3 ton. De här truckarna är redan från början byggda för att drivas av litiumjon-batterier, vilket inte så många andra fabrikat har. Annars är det vanligt att truckarna är byggda för blysyra-batterier och så byggs de om för litiumjon-batterier, säger Tomas Johansson och fortsätter:
— Fördelen med att de drivs av litiumjon-batterier är att batteriet tar mindre plats, vilket bland annat ger mer utrymme och bättre sikt åt föraren. Dessutom är det enklare och mer underhållsfritt att ladda litiumjon-batterier.
Diesel används fortfarande
Diskussionen om litiumjon-batterier kontra blysyra-batterier lär fortgå ett tag till, där Hestra Truck & Maskin är noga med att tillhandahålla de truckar som deras olika kunder behöver. Även om elektrifieringen också lär komma till de tyngre terrängtruckar som Hestra säljer och som används inom krävande miljöer som skogsbruk, brädgårdar och gruvdrift, så är det i många fall fortfarande diesel som gäller.

— I grund och botten handlar det om hur man ofta och mycket man använder sina truckar. Det viktigaste för vår del är att vi ser till kundens behov och hittar rätt maskin för rätt applikation. För en industri där truckarna måste vara igång hela tiden så kanske det bara fungerar med dieseltruckar eller med truckar som drivs av blysyra-batterier. I många fall
skulle det också fungera med en maskin som har litiumjon-batterier där flexiblare laddning och underhållsfria batterier är några av fördelarna, säger Tomas Johansson.

Han lämnar över ordet till platschefen Karl Edlund:
Ny eldriven terrängtruck på gång
— Samtidigt kommer det ju mer och mer krav på eldrift även när det gäller terrängtruckarna. Redan nu vi i vinter kommer det en prototyp från Manitou i form av en elektrifierad, fyrhjulsdriven terrängtruck, vilket är något som vi märker att kunder efterfrågar, säger Karl Edlund och tillägger:
— Nyligen levererade vi en dieseldriven gårdstruck med stora hjul och 5 tons lyftkapacitet till en kund, och inom typ fem år kommer nog den typen av truckar också att finnas med eldrift.
Förutom att Karl Edlund är ny platschef för Hestra Truck & Maskin sedan i maj förra året är han också svärson till Tomas Johansson. Med tanke på att företagets grundare, ägare och vd har passerat 60-årsstrecket ser han en framtid där han kan börja trappa ned på engagemanget i företaget.
Det är där svärsonen kommer in i bilden.
Vill inte sälja
— Många aktörer, även stora sådana, har velat köpa företaget men jag vill inte sälja, säger Tomas Johansson och fortsätter:
— Det viktigaste är att företaget får leva vidare, inte minst för de anställdas skull. Och även om jag inte har haft något krav på att företaget ska finnas kvar i familjen så känns det bra att nu få in Karl som platschef. Tanken är att jag ska försöka låta det mesta gå genom Karl framöver, även om jag själv kommer att springa här en del ändå. Och jag ska inte trappa ned på vd-skapet riktigt än.

För Karl Edlund, som har sin bakgrund inom tillverkningsindustrin där han bland annat har drivit projekt för produktionsutveckling, känns det alldeles utmärkt att arbeta så nära svärfadern.
— Ja, det känns helt naturligt. Och nu ser vi fram emot det här året där planen är att helst öka omsättningen från förra året samtidigt som vi ska behålla vår höga servicegrad och kundnöjdhet, säger platschefen Karl Edlund.
—————————————–
FAKTA HESTRA TRUCK & MASKIN
Verksamhet: försäljning och service av truckar och städmaskiner; generalagent för Manitou
Grundat: 1996
Placering: Hestra
Grundare, ägare och vd: Tomas Johansson
Omsättning: ca 46 miljoner (2024)
Antal anställda: 16
Övrigt: Företaget äger också 75% av Håkanssons Truck i Malmö