Med den nya linjen får Göteborgs hamn tre veckovisa Asien-anlöp.
För bara något år sedan riskerade Göteborg att bli av med direkttrafiken till och från Asien — nu får man för första gången tre veckovisa Asien-anlöp.
Det senaste rederiet att inkludera Göteborgs hamn i sin Asien-trafik är franska CMA CGM, som i slutet av oktober startar sin så kallade ”FAL1-service” mellan Asien och Europa via containerterminalen i Göteborg.
Linjen binder samman Göteborg med några av världens största hamnar i Kina, Sydkorea, Singapore och Europa.
— Det här är ett tydligt tecken på att Göteborgs hamn är högt prioriterad på den globala handelsarenan. Tre starka, veckovisa alternativ för direkttrafik till Asien innebär stärkt konkurrenskraft för svensk industri med snabbare ledtider och tillgång till nya, spännande marknader, kommenterar Mikael Gutman, vd på APM Terminals Nordic, som driver containerterminalen i Göteborg.
Övriga två veckovisa direktanlöp till/från Göteborg—Asien drivs av rederiet MSC respektive Gemini Cooperation, som är ett samarbete mellan Maersk och Hapag-Lloyd.
Så här ser slingan ”FAL1-service” ut för linjen Asien–Europa:
Ningbo – Shanghai – Yantian – Singapore – Tanger – Dunkerque – Southampton – Göteborg – Gdansk – Le Havre – Southampton – Port Klang – Ningbo