Syftar till att höja fyllnadsgraden i lastbilar med hjälp av AI.
IT-bolaget Packbud lanserar en ny AI-driven tjänst som ska kunna autogenerera offerter från de förfrågningar som åkerier får in via olika kanaler, däribland e-post, kontaktformulär och sms.
Genom att kombinera Packbuds redan utvecklade tjänster med en AI-funktion som tolkar texten i kundens förfrågan, så skapar åkeriet en digital offert till kunden på bara några sekunder.
Enligt Packbud ska åkeriet genom denna tidsvinst kunna hantera alla inkomna förfrågningar med en hög servicenivå. Detta ska sedan leda till att åkeriet får in ännu fler uppdrag som bokas in i planerade körningar, vilket i sin tur uppges höja fyllnadsgraden och öka åkeriets omsättning och lönsamhet.
— Vi fick idén efter att ha lyssnat på våra åkerikunders frustration över hur tidskrävande det är att manuellt ta hand om alla förfrågningar som kommer in via olika kanaler. Det leder till att ärendena ofta får låg prioritet och blir liggande, kommenterar Mattias Sjunnesson, vd för Packbud.