Sveriges Åkeriföretag kräver en förbättrad och mer anpassad väginfrastruktur.
Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag har svarat på Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering för perioden 2026-2037. Underlaget ligger till grund för infrastrukturproposition som regeringen ska lägga i höst och som avser nämnda planperiod.
I sitt svar poängterar åkeriföretagen att det svenska samhället står inför utmaningar som klimatförändringar och säkerhetspolitiska hot.
Det kräver i sin tur att ”infrastrukturen anpassas för att klara av allt från extremväder till geopolitiska spänningar men också anpassas till transportsektorns omställning till fossilfrihet”.
— Omvärldsläget påverkar samhället och vår beredskap och det finns ett ökat behov av transporter. En logistik och drift som effektivare hanterar varuflöden i hela Sverige året runt kräver en förbättrad väginfrastruktur, kommenterar Peter Svensson, ansvarig för teknik och infrastruktur hos Sveriges Åkeriföretag, som också konstaterar att Sveriges infrastrukturplanering har en avgörande inverkan på svensk konkurrenskraft.
Samtidigt noteras att tillväxten och nyindustrialiseringen, särskilt i de norra regionerna, medför ”ett ökat behov av transportinfrastruktur för att hantera den ökande rörligheten av varor och tjänster, både inom landet och över gränserna”.
— Vår nuvarande infrastruktur är kraftigt eftersatt. Vi välkomnar ambitionsnivån att återta hela underhållsskulden på väg och anser att den högsta ramfördelningen är en miniminivå och behöver stärkas ytterligare, kommenterar Peter Svensson.