Ett år efter planerad start är trafiken nu igång med världens största elfärjor – Tycho Brahe och Aurora – på sträckan Helsingborg–Helsingör. Samtidigt byter rederiet, HH Ferries, namn till Forsea.
Utmaningen i att passa båtens och hamnens elkontakter i varandra, vid varje stopp och i alla väder, blev klurigare än väntat, men nu har ABB-ingenjörerna fått ordning på sin laserseende robotarm som ska göra jobbet.
Var och en av de två färjorna har 640 batterier à 6,5 kilowattimmar, motsvarande 70 elektriska personbilar. Färjorna tar 20 minuter på sig över sundet, och ska i hamn kunna fylla upp batterierna på 5–9 minuter medan passagerare går av och på. Fartygen väger vart och ett drygt 8400 ton. Det banbrytande projektet har tagit tre år, och kostat 300 miljoner kronor varav EU har bidragit med 120 miljoner.
Mot bakgrund av historiska äganden och samarbeten har HH Ferries hittills drivit Helsingborg–Helsingör-trafiken under Scandlines varumärke, trots att Scandlines inte haft del i affären. Men nu byter HH Ferries namn både på sitt eget bolag och i varumärket som ska möta kunderna. Forsea blir det nya namnet, hittills målat på fartyget Aurora.