Regeringen har beslutat om höjda sanktionsavgifter för åkerier som ertappas med fusk med kör- och vilotider och skärpta sanktioner för utländska åkerier.
– Det ska vara ordning och reda på våra vägar och schyssta villkor för yrkesförarna. Nu ser vi till att åkerier som bryter mot kör- och vilotidsreglerna får betala höjda sanktionsavgifter. Det ska kosta rejält för företag som utnyttjar sina chaufförer, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett uttalande till media.
Det införs ett tydligare förbud mot att tillbringa den ordinarie veckovilan i fordonet och krav på att åkerierna ska organisera verksamheten så att förarna regelbundet kan återvända hem. För att detta ska få genomslag beslutar regeringen nu att införa sanktionsavgifter för de transportföretag som inte följer reglerna.
För att kunna verkställa sanktionsavgifter mot utländska transportföretag som bryter mot kör- och vilotidsreglerna har regeringen även beslutat att utländska transportföretag ska betala sanktionsavgiften omedelbart vid en vägkontroll. Betalar företaget inte omgående vidtar polisen åtgärder för att hindra den fortsatta färden, till exempel genom att klampa fordonet tills avgiften är betald. Detta införs för att säkerställa att utländska företag betalar avgifter vid regelöverträdelser.
Reglerna föreslås träda i kraft den 24 maj 2021.