En av hamnarna längs Bottenviken satsar rejält inför framtiden med renoveringar och utbyggnader för totalt 1,4 miljarder kronor de kommande fem åren.
Umeås hamn ska moderniseras och anpassas för bland annat det nya fartyg som sätts i trafik mellan Umeå och Wasa nästa vår. Förbättringar och ombyggnader görs i bland annat järnvägsspår, kajer och färjeterminaler.
– De projekt som pågår och ska påbörjas i hamnen innebär stora förbättringar. Dels har vi renoveringsbehov, men framförallt ska vi rusta för framtiden. Då vi ser att allt blir större och mer effektiviserat krävs bland annat kraftigare kajer. SCA Obbolas planerade produktionsökning kommer att innebära en stor ökning av godsflödet genom hamnen. Dessutom får vi många förfrågningar kring lagringsytor, en ökande virkestransport och specialgodshantering så trafiken kommer definitivt att öka, säger Stefan Rehn på Kvarken Ports AB, driftchef i Umeå hamn.
Arbeten i hamnen som pågår är ombyggnad av färjeterminalen, färjepiren samt ytor runt omkring för att kunna hantera Wasalines nya färja som tas i bruk våren 2021. Den nya färjan har större lastkapacitet jämfört med den tidigare.
En ny järnvägsterminal i hamnen har nyligen blivit färdig att ta i bruk.
Umeås hamn ligger på en udde i anslutning till samhället Holmsund strax två mil söder om Umeå. Hamnen har en järnvägsanslutning mot Umeå samt väganslutningar både mot centrala Umeå samt södra delen av Umeå.
Bilden t.h: Umeå hamn sedd från nordost. I bakgrunden syns Bottenviken och tilll höger Umeälvens utlopp. Foto: Umeå hamn