Kjellbergs, Maserfrakt, Logex och FSB kom med bland de nio företag som vann Spendrups upphandling av fjärr- och närtransporter. Det rör sig årligen om 300 000 ton gods, och körningar för närmare 100 miljoner kronor. Läs vem som kör var.
– Vår ambition är en fossilfri transport och de leverantörer som inte lever upp till det i dagsläget har gjort en treårsplan där de förbinder sig att minska användningen av fossilt drivmedel, säger Spendrups Bryggeris transportchef Jens Boström.
Fyra leverantörer har fått avtal om fjärrtransporter: DSV, DHL, Kjellbergs och Maserfrakt. Och fem aktörer får stå för närtransporterna: Logex, FSB, PostNord Termo, RB Logistik i Växjö samt Börje Bengtsson.
Härnäst ska Spendrups avrunda upphandlingen av motsvarande tjänster när det gäller importen, exporten och gränshandeln. Avtalen där väntas skrivas på under årets andra kvartal.
Spendrups producerar det mesta av sina varor själva, men företaget agerar även distributör åt andra, exempelvis utländska vinproducenter.
Spendrups distribution utgår från sju egna depåer, och grovt räknat utförs tre fjärdedelar av distributionstrafiken med egna bilar och chaufförer, berättar Spendrups Bryggeris transportchef Jens Boström för Transportnytt. Den nu aktuella upphandlingen av externa transporttjänster gäller alltså bara den mindre delen utöver det.
Spendrups uppdrag till de nio transportörerna ser ut som följer:
DHL: Grängesberg–Stockholm.
DSV: Fjärrsträckorna från Grängesberg till Östergötland, Västra Götaland och södra Sverige samt till Norrland.
Maserfrakt: Grängesberg–Stockholm.
Kjellbergs: Hällefors–Grängesberg.
Logex: Distribution i Norrland från Sundsvall till Skellefteå.
FSB: Distribution i Norrbotten.
Postnord Termo: Distribution i Jämtland.
RB Logistik: Distribution i Småland.
Börje Bengtsson: Distribution i Skåne.
Alexander Kristofersson