Ett nytt instick, för de vanligaste e-butiksplattformarna hos små handlare, ska ge slutkunder en bättre upplevelse vid valet av leverans – förutsatt att handlaren nöjer sig med att bara skicka med Postnord.
Postnord delivery checkout är namnet på modulen som hanterar fraktalternativen i nätbutiken med stöd av kopplingar i realtid till Postnords katalog av transporttjänster. Den hanterar inte övriga kassafunktioner, såsom det för e-handelsbranschen så viktiga betalningsledet, men visar sig på e-butikens kassasida som ett formulär där kunden matar in sina leveransuppgifterna och väljer frakt.
Det är handlaren som ställer in vilka av transporttjänsterna hos Postnord som ska göras tillgängliga för konsumenten. När det är gjort blir det Postnord som, via modulen, svarar för att fraktalternativen presenteras på ett överskådligt och rättvisande sätt. Så är inte alltid fallet när handlare själva skriver in fraktalternativen i tabeller i sina butikslösningar – ett arbetssätt som annars är vanligt hos e-handlarna. Användningen av modulen förutsätter dock att butiken nöjer sig med Postnords transporttjänster – den uppges vara oförenlig med externa alternativ.
Med modulens kopplingar till Postnord ska det bland annat kunna bli lätt för slutkunden att välja utlämningsställe. Så småningom ska den även förses med möjlighet att välja tidsfönster för hemleveranser eller ändringar av redan beställda transporter.
För handlaren är modulen också tänkt att underlätta flödet av exempelvis adresser vidare till transportbeställningen i transportadministrativa system såsom Postnords eget Pacsoft Online.
Bakom den nya modulen står Danmarksbaserade företaget V Connect, som också tillhandahåller anpassningsinsatser.