Ny kombiterminal byggs i expansiv del av landet.
Det statliga fastighetsbolaget Jernhusen ska bygga en ny kombiterminal vid sin befintliga kombiterminal i Västerås. Den nya terminalen blir en 25 000 kvadratmeter stor spåransluten cross-docking-terminal där omlastning kan ske inomhus, och väntas vara klar i slutet av 2026.
Den nya terminalen byggs åt det europeiska logistikföretaget Westerman Multimodal Logistics, som i somras skrev på ett 25-årigt hyresavtal med Jernhusen.
Planen är att den nya cross-docking-terminalen får ett utvecklat infartsspår och järnvägsspår inomhus för effektiv omlastning från konventionella godsvagnar. Ett stort lasthus med 36 lastportar, som fungerar som en väderskyddad sluss för både personal och varor utvecklas samtidigt.
Enligt ett pressmeddelande kommer den nya terminalen att bli en viktig del av Westermans transportkorridor, som knyter samman Västerås — beläget i den expansiva Mälardalsregionen — med företagets terminaler i Malmö, Tyskland och Italien.
Den befintliga terminalen kommer att vara i drift under hela byggperioden. När cross-docking-terminalen är byggd kommer både lager- och omlastningsterminal samt den intermodala terminalen att drivas av Westerman. Enligt pressmeddelandet är ambitionen att Westermans verksamhet ska kunna omhänderta såväl nya som befintliga kunder inom området.
Biljana Pehrsson, Jernhusens vd:
”Avtalet ligger helt i linje med Jernhusens mål om att bidra till fler transporter på järnväg och till en mer hållbar framtid. Den nya crossdocken är ett modernt koncept som vi gärna vill utveckla på flera platser tillsammans med befintliga och potentiella kunder.”
Lambert van Dieren, vd för Westerman Multimodal Logistics:
”Satsningen i Västerås stödjer vår strategi att bygga en effektiv och miljövänlig transportkorridor genom Europa”.







