Muddringsprojektet i Luleå hamn har fått lägre statligt stöd jämfört med Göteborgs hamns muddringsprojekt. Det menar Luleå Hamns vd Henrik Vuorinen.
Det statliga stödet till muddringsprojekten i Luleå hamn (Malmporten) och i Göteborgs hamn (Skandiaporten) har inte betalats ut enligt samma principer och konsekvensen av det har blivit att Göteborgs hamn har fått jämförelsevis större statligt stöd. Det menar Luleå Hamns vd Henrik Vuorinen i en intervju i tidningen Norrländska Socialdemokraten (NSD):
– Sjöfartsverket, Trafikverket och regeringen var 2016 alla väldigt tydliga med att man använder sig av principen att staten står för alla kostnader fram till hamnområdesgränsen, säger Henrik Vuorinen till NSD.
För Luleå hamns del innebär det att kommunen får stå för kostnader för farleder och vändytor. I Göteborgs hamn går hamnområdesgränsen enligt Henrik Vuorinen bara 50 meter från kajkant:
– Samma sätt att räkna borde användas i Luleå. Då skulle vår kostnad stannat vid 220 miljoner kronor, säger Henrik Vuorinen till NSD.
Och han får medhåll av riksdagsledamoten Linda Modig från centerpartiet:
Jag har försökt bringa klarhet i varför den här snedsitsen uppstått, men inte lyckats. Jag är inte ute efter att ifrågasätta stödet till Göteborg, men att inte använda sig av samma princip är orimligt. Det är inte rättvisa villkor, säger Linda Modig till NSD.